Vraag over een dynamo
-
Hallo,
Voor het thema 'techniek en energie' op school moesten we een speeltoestel bedenken dat een dynamo kan aandrijven en elektriciteit kan opwekken. Ik heb een schommel bedacht, maar ik zou graag willen weten of deze ook in het echt zou kunnen werken. Zou u mij hiermee kunnen helpen?
Als ik een schommel laat schommelen en een buis naast het zitje van de schommel maak, dan gaat die buis naar een wiel. Het wiel gaat ronddraaien als de buis beweegt (een soort van stoomlocomotieftechniek) en dan stop ik een dynamo aan het wiel. De dynamo gaat weer naar het topje van de schommel. Die elektriciteit laat de schommel weer schommelen, enzovoort. Zo blijft de schommel dus heen en weer gaan. Werkt dat?
Matthieu, groep 6
![alt text]( image url)
-
Hoi @nienke-1, wat een leuk onderwerp! Ik vind het een heel goed idee. Je moet alleen wel zorgen dat de stangen waar het zitje van de schommel aan vast zit heel stevig zijn, en vooral geen touwen zijn! Om de stang die naar het wiel gaat te kunnen duwen moet de schommel stevig zijn, en als de schommel aan touwen hing zou het de stang niet kunnen 'duwen'. Laat me weten als je nog vragen hebt!
Groetjes, Cian
-
Cian Rippen
Hoi Cian, als ik van die touwen een staalbuis maak, kan het dan wel? Of werkt het gewoon niet? Maar je kan eventueel aan de andere kant nog zo'n dynamo neerzetten. Blijft het dan doorlopend energie opwekken?
Groetjes, Matthieu -
Hoi @nienke-1, wat bedoel je precies met 'doorlopend energie opwekken'? Bedoel je dat je met de schommel energie op kan wekken door de dynamo aan te drijven, en dan met de energie van de dynamo de schommel weer aandrijven, die weer de dynamo aandrijft, en zo voort?
Dat zou helaas niet werken, aangezien je helaas nooit een apparaat kan maken dat uit niks energie opwekt. Zo een apparaat heet een perpetuum mobile. Hier heb je wat meer informatie daar over: link.
Kan je wat meer uitleg geven over het doel van het apparaat? En hoe het gebruikt zou worden?
Groetjes, Cian
-
Cian Rippen
Hoi Cian,Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik begrijp het nu helemaal. Ik heb nog één vraag: hoe lang denk je dat de schommel zou kunnen blijven bewegen met de stalen buis?
Groetjes,
Matthieu -
Hoi @nienke-1, dat is lastig te zeggen! Dat hangt van heel veel dingen af, waar onder bijvoorbeeld de wrijving van de schommel en de dynamo. Als er weinig wrijving is, zal het langer door gaan dan wanneer er veel wrijving is. Hoe veel wrijving er is, is lastig in theorie te bepalen!
Groetjes, Cian