PWS Containerschepen
-
Hoi @mees-0, even bellen lijkt me goed! Ik zou woensdag tussen 11:00 en 14:00 wel kunnen.
-
Cian Rippen Dag cian, dank voor je snelle reactie. En sorry voor onze wat late reactie. Zouden we deze week misschien nog even kunnen bellen? Of anders volgende week? Mijn nummer is xxxxxxxx.
Met vriendelijke groet,
Mees -
Hoi @mees-0, ik heb je bericht even aangepast zodat je nummer niet meer zichtbaar is voor iedereen! Ik kan aankomende dinsdag wel bellen. Is 13:00 goed?
-
Hoi Cian Rippen , je berichtje ons helemaal ontgaan. Zouden ergens deze week anders nog even kunnen bellen? Groeten Mees
-
Hoi @mees-0, ik kan woensdag tussen 10:00 en 12:00 of vrijdag tussen 12:00 en 15:00. Wanneer komt voor jullie uit?
Groetjes, Cian
-
hoi Cian Rippen , zou je dan misschien vandaag om 14:45 kunnen bellen? Dat zou ons goed uitkomen. Groetjes Mees en Jochem.
-
Hoi @mees-0, ik had jullie berichtje niet op tijd gezien. Ik zou woensdag om 11:00 kunnen bellen. Als dat voor jullie niet uitkomt kan ik vrijdag tussen 12:00 en 15:00 kunnen.
Groetjes, Cian
-
Dag Cian Rippen, wij zouden woensdag om 11:10 kunnen.
groetjes, Mees -
hoi Cian Rippen , heb je ons nummer nodig ?
-
Hoi Cian Rippen , zou je anders vrijdag om 12:55 kunnen bellen?
-
Hoi @mees-0, ja dat is goed! Zullen we videobellen? Ik kan een Zoom link sturen, of we kunnen via Teams bellen, wat jullie voorkeur is.
-
Hoi @mees-0, de boeg waar ik het over had heet de axe-bow! Een andere nieuwe en efficiente boeg heet de X-bow (net verwarrend dat je het bijna precies hetzelfde uitspreekt). Er zijn verschillende voor- en nadelen aan deze boegen, die heel duidelijk worden uitgelegd op deze website. Hier worden ze vergeleken met o.a normale en 'wave-piericing' boegen. Het filmpje is ook erg informatief.
Ik kan niet gelijk een proefje bedenken wat goed aansluit op jullie project, waarbij jullie niet zelf eerst een boot moeten maken (wat volgens mij niet een onderdeel is van jullie PWS). Als jullie willen kunnen we nog een keer samen brainstormen over een proefje dat jullie zouden kunnen doen.
Als jullie nog vragen hebben hoor ik het!Groetjes, Cian
-
Hoi Cian Rippen , Dankjewel voor je reactie. Een boot maken is inderdaad geen onderdeel van ons pws, maar ik denk dat we wel wat met deze info kunnen. Als we nog iets bedenken voor een proefje sturen we wel een berichtje. Dankjewel.
Groetjes,
Mees en Jochem -
Mijn partner en ik houden een profielwerkstuk over het vergroenen van transportboten. Hierbij lopen wij tegen een klein probleem aan en hoopten wij dat jullie misschien antwoord hierop hebben.
Wij hoorden dat jullie ook bezig zijn met het vergroenen van de luchtvaart d.m.v. waterstof motoren. Wij proberen nu hetzelfde te bereiken met onze transportboot. Alleen zijn er niet veel motoren te vinden die waterstof als brandstof (Voor boten) ondersteunen. Hierdoor kwamen wij op het idee om een dieselmotor om te bouwen zodat het ook waterstof ondersteund. Helaas hebben wij hier niet de kennis tot en vroegen wij ons af of jullie hier misschien meer over weten?
Wij hadden deze motor gevonden en wilde deze misschien ombouwen: https://www.man.eu/engines/en/products/marine/engines-for-commercial-shipping/man-motor-d2862-le44x.html
Met vriendelijk groeten,
Lina Loualidi en Wouter van der Ven
Leerlingen van Pantarijn MHV (6V)
-
-
Hoi @laina, een motor laten runnen op waterstof is niet eenvoudig. Bij de meeste applicaties waar waterstof wordt gebruikt, wordt een brandstofcel gebruikt. Deze werkt heel anders dan een normale verbrandingsmotor. Waterstof kan ook als brandstof gebruikt worden in een verbrandingsmotor, maar dat is niet eenvoudig. Waterstof is namelijk erg explosief. Dat betekent niet dat het onmogelijk is. Sterker nog, er wordt al best wat onderzoek naar gedaan.
Een benzine verbrandingsmotor ombouwen om op waterstof te runnen is lastig, omdat benzine en waterstof hele andere eigenschappen hebben. Hier is een artikel dat over het ombouwen van een dieselmotor naar een waterstofmotor gaat.
Ik neem aan dat jullie voor jullie PWS als idee hebben om te beschrijven hoe je zo een motor zou ombouwen, en niet om het ook echt te doen? Ik denk dat zelf echt een motor ombouwen helaas te hoog gegrepen zou zijn.
Ik hoor graag meer van jullie!Groetjes, Cian