Astrochemie
-
Beste Heer/Mevrouw,
Wij hebben het onderwerp astrochemie gekozen en wilden misschien een stof uit de ruimte proberen na te maken. maar we weten niet zeker of het mogelijk is. Kunt u ons misschien verder helpen? Of heeft u misschien een ander idee voor ons experiment?
Met Vriendelijke Groet,
Aladdin Bobri
-
Hey @Aladdin
Ik wil je vragen hoe jullie bij deze proef zijn gekomen. Waar gaat de rest van jullie PWS over? In principe kan elke stof in de ruimte komen soort van dus wat bedoel je precies met een stof uit de ruimte?
Als ik een wat beter beeld heb bij je PWS kunnen we misschien samen nadenken over een eventuele betere proef.
Groetjes,
Jip -
Hey Jip Rietveld
Onze hoofdvraag is:
Hoe werkt scheikunde in de ruimte?De deelvragen die we hierbij bedacht hebben zijn:
Wat zijn chemische processen, en wat doen ze in de ruimte?
Welke elementen zijn er in de ruimte ontstaan? en welk effect hebben ze gehad?
Wat is het verschil tussen scheikunde op aarde en scheikunde in de ruimte?We wilden in eerste instantie de stof glycerol namaken in een vacuüm dichte ruimte zodat we ongeveer in de zelfde omstandigheden zoals in de ruimte de stof hier op aarde konden namaken. Maar we weten niet zeker of dit mogelijk is en willen daarom alvast een andere optie hebben voor als dat experiment afgewezen wordt.
hopelijk kan jij daar ons mee helpen.Met vriendelijke groet,
Aladdin B.
-
Hoi Aladdin,
heb je deze deelvragen al met een docent overlegd? Ik vind dit een lastig te beantwoorden vraag, omdat eigenlijk alle elementen in de ruimte zijn ontstaan (veel al tijdens de oerknal!)
Misschien is het een idee om eens met je docent je vragen te bespreken en te kijken wat hij of zij er van vindt!
Bij ons kunnen we helaas geen ruimte omgeving nabootsen (dit zou zijn een vacuum en zwaartekrachtloos) waar een experiment in uit gevoerd kan worden. Ik hoop dat ik je ergens anders nog mee kan helpen!Groetjes Coco