Het kweken van lichtgevende algen / baxteriën
-
Goedemiddag,
Ik stuur u of jullie een bericht namens Laure Remmerswaal en Elske van der Veen van het Goese Lyceum uit Zeeland. Wij zitten beiden in V6 en doen ons pws voor het vak biologie. Onze hoofdvraag luidt: In welke mate kan bioluminescentie elektrische openbare verlichting vervangen? Ten eerste onderzoeken wij wat biolumiscentie inhoudt, wat de voor- en nadelen ervan zijn en de mogelijkheden. Wij willen ook kijken of het voor ons mogelijk is om zelf een lamp te maken. Hiervoor willen wij bioluminescente bacteriën en misschien ook algen opkweken. Ik heb op jullie site gelezen dat je heel goed een haring in een petrischaaltje in de koelkast kunt zetten. Maar ik heb daarbij ook gelezen dat het bij een ander koppel is mislukt. Hebben jullie misschien tips voor een goede aanpak? En welke vis of vissen kunnen wij hiervoor gebruiken? Ook willen wij dus lichtgevende algen opkweken, hebben jullie hier misschien tips voor? Een eventuele opmerking op het totaal, is ook van harte welkom.
Alvast bedankt voor de moeite.
Groetjes,
Laure en Elske
-
PS.
Hoe heet de bacterie die op de haring zit? Ik kan alleen maar de photobacterium vinden, maar daar heb je ook weer categorieën in.
-
Beste Laure en Elske,
Ja klopt wij raden vaker een proef aan en het kan per vis verschillen. De site van de proef die we aanraden is alleen niet meer online. Ik heb nog wel deze proef gevonden. Hier wordt gebruik gemaakt van garnalen en inktvis. Een tip van mij is probeer het met een paar soorten en wellicht twee koelkasten. Dan heb je verschillende situaties en dat kan het verschil maken.
Ik zou niet weten hoe deze bacterie heet.Ik hoop dat jullie hier even mee vooruit kunnen.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
heel erg bedankt voor de snelle reactie en de site die je ons gegeven hebt. Sorry dat ik je nog een keer lastig moet vallen maar ik heb nog een vraag. Voor de proef moeten wij zelf een voedingsbodem maken. De ingrediënten zijn gegeven, wij hebben echter geen idee hoe je zo'n bodem maakt. Op internet kan ik er zelf weinig over vinden. Als je ons voor een laatste keer zou willen helpen, zijn we je erg dankbaar.
Groetjes,
Laure en Elske
-
-
Goedemiddag,
Ik heb samen met mijn vriendin de proef die hier boven werd aangeraden uitgevoerd. Maar dit is bij ons niet gelukt en wij vroegen ons af waardoor zit zou kunnen komen?
Wij hebben 3 pijlinktvissen en 3 garnalen op de markt gehaald, deze waren vers.
Deze hebben we allemaal apart in een erlenmeyer gestopt van 500 mL. Deze hebben we gevuld met 3% NaCl-oplossing, maar wel zodat nog een stukje van de garnaal / inktvis erboven lag.
We hebben dit in een kartonnendoos in de schuur gezet en deze dicht gedaan met een zwarte deken er over heen zodat het goed donker was. De temperatuur was rond de 20 graden.
Maar na 24 uur was er nog niks te zien dus hebben we het nog een dag laten staan.
Toen was er nog steeds niks te zien maar hebben we wel gewoon met een steriel wattenstaafje bacteriën eraf gehaald en op een agar plaatje gesmeerd. Maar ook toen ontstond er nog geen lichtgevende gebieden.
Weet u misschien wat we fout hebben gedaan en hoe we het opnieuw kunnen doen zodat het wel goed gaat?Met vriendelijke groet,
Sanne en Femke -
Beste Sanne en Femke,
Ik weet niet goed wat er verkeerd is gegaan, misschien waren de inktvissen en garnalen bevroren geweest voordat jullie deze gekocht hadden en waren de luminescente bacteriën al gestorven. Of is het mogelijk dat de schuur 's nachts is afgekoeld waardoor er iets is gebeurd wat niet had moeten gebeuren. Of zou het kunnen dat de voedingsbodem (argar) niet meer goed was?
Ook gebeurd het soms met onderzoek dat dingen niet gebeuren zoals het zou moeten en dat je niet weet waarom het gebeurd. En als je het dan nog een keer doet dat het wel werkt. Dus dit zijn wat ideeën die ik heb. Ik hoop dat het de volgende keer wel lukt!
Met vriendelijke groet,
Ismene
Scheikunde en Biologie
PWS TU Delft -
Wij hebben ook de proef uitgevoerd, waar we gebruikt hebben gemaakt van verse pijlinktvissen, alleen hebben we geen luminescente bacteriën kunnen waarnemen. Hoe heet de bacterie eigenlijk precies die op de inktvis zou moeten zitten? Ik kan namelijk geen luminescente bacterie vinden die leeft op inktvissen uit de Noordzee...
Alvast bedankt,
Quinten -
Hey @QuintenB
Ik ben bang dat onze biologie expert @Ismene-Usman op dit moment op vakantie is, ze probeert zodra ze terug is zo snel mogelijk bij je vraag te komen.
Groetjes,
Jip -
Beste Quinten,
Sorry voor de late reactie. Er kunnen verschillende bacteriën leven op de inktvis die de luminucentie veroorzaken. Een van deze bacteriën is de Vibrio fisheri. Ik heb meerdere artikelen gelezen waar over de hawaiiaanse pijlstaart inktvis gesproken word. Dus misschien kan het kloppen dat deze bacterie niet op de inkvis leeft die uit de noordzee komt. In dit artikel geven ze nog meer informatie over de andere bacterien.
Ik hoop dat jullie wat aan de informatie hebben.
Met vriendelijke groet,
Ismene