PWS Object Fetching Assistant Robot
-
Beste studenten,
Mijn naam is Bram en ik ben een (nog net) vijfdejaars VWO leerling. Samen met twee andere jongens heb ik het idee opgevat om voor ons PWS een robot te bouwen die voor jou objecten (denk aan chips, blikje drinken of afstandsbediening) haalt terwijl jij op de bank zit.
We hebben er rekening mee gehouden dat het verstandig is de robot het gewenste object over een vooraf vastgestelde (en niet veranderende) route te laten halen. De robot is hier dus geprogrammeerd om over een vast pad te bewegen.
Heeft iemand tips over waar we aan moeten denken bij het doen van zo'n project?
Ik hoor het graag.
-
Hallo @BramS,
Momenteel zijn wij van PWS TU Delft op vakantie. Vanaf 20 augustus zijn we weer aanwezig en zullen wij proberen zo snel mogelijk je vraag te beantwoorden.
Met vriendelijke groeten,
Het PWS TU Delft team -
Hee @BramS ,
Wat een tof onderwerp! Bedenk wat je wilt bereiken en vooral kunt bereiken met je PWS! Je zou Arduino kunnen gebruiken om een simpele robot aan te sturen. Dit is makkelijk te programmeren en sensoren aan toe te voegen. Onderschat ook vooral niet de tijd die het kost om zo'n robot te bouwen!
Als jullie een beter idee hebben van hoe de robot er precies uit zal zien help ik jullie graag verder.
Groet,
Midas -
Hey Midas,
Leuk dat je ons wil helpen!
We hadden het volgende in gedachten:
PWS - Plan
The problem
The problem is that people do not want to get up from their chair to get objects whenever they need them.
Question
How can I make sure I get a needed object whenever I want it without standing up from my seat?Function
Cause of the problem: not wanting to get something after you forget to get it or after you only want to have some food while doing something else.
Function: fetch objects over varying, but not constantly changing routesDemands
The robot should be able to:- Move + turn (to move over a programmed route (perhaps with infrared lights))
- Pick up things or move the product to the robot via a different mechanism.
- Receive the message that you want the product (it needs to get input via a button or knob)
- Have enough space to store the object it is getting you
- Height = +/- 0,20 (m)
- Depth = +/- 0,50 (m)
- Width = +/- 0,50 (m)
- It should be able to carry the weight of the object
m = 2,0 (kg) - It should be stable
- It has to have the possibility for a technician or user to program the route.
- Has to have a fixed rest position
- No max. weight for the robot
- Height: between 0,50 and 1,75 (m), this can be adjusted by the user.
- Max. width = 0,50 (m) (acceptable up to 0,80 (m))
- Depth = Width (square shaped surface)
- Budget: €160,-
- Parts: ?
Groeten,
Bram -
Hey @BramS
Het klinkt alsof jullie al goed bezig zijn met jullie PWS. Midas is op pad dus ik zal jullie verder helpen.
Ik denk dat je nu moet gaan kijken naar de verschillende actuatoren en sensoren die jullie willen gebruiken. Er zijn verschillende manieren om afstand te meten op een Arduino, of verschillende manieren om een robot voort te bewegen. In een Arduino starter set zitten vaak verschillende opties of onderzoek deze online.
Wel denk ik dat het een groot en lastig PWS wordt. Om helemaal zelf een robot van niets te bouwen zal lastig zijn. Al helemaal als jullie hem zelf willen programmeren. Ik zou dus aanraden om bijvoorbeeld inspiratie op te doen van een Arduino robot op internet en dan kun je daarvandaan inzoomen op of het ontwerpen van de robot of het programmeren van de robot. Omdat beide doen heel veel werk kost.
Laat maar horen waar jullie op uit komen. Samen moeten we er wel uit komen.
Groetjes,
Jip -
Hey Jip,
Bedankt voor je reactie! Dat is zeker een goed idee. Ik zelf voelde de bui al een beetje hangen dat we het niet op tijd af zouden krijgen. Ik denk dat we met jouw voorstel een stuk beter uitkomen. We waren inderdaad van plan om arduino te gebruiken. Ik zal je idee aan de andere jongens voorleggen en je zo snel mogelijk antwoorden.
Groetjes,
Bram -
Hey Jip,
Ik heb het er met de jongens over gehad en we hebben ervoor gekozen je advies op te volgen en ons te gaan focussen op het programmeren van de robot. Nu we ons plan op deze manier hebben aangepast hebben we er weer veel zin in! We zijn gelijk op zoek gegaan reeds gemaakte robots op YouTube die onze eisen een beetje benaderen en zullen wanneer we dat gevonden hebben vanuit dat idee verderwerken.
Ook wilden we aan jou vragen wat jij denkt dat een goede Arduino-kit zou zijn om aan te schaffen die ook nog binnen ons budget ligt. En verder hebben we ons ingeschreven voor de PWS-middag bij jullie op de TU op 27 september.
Nogmaals, thanks voor je hulp!
Groetjes,
Bram -
Hallo Jip,
We hebben net even bij elkaar gezeten voor het PWS en zijn tot het volgende plan gekomen:
We decided to use an already existing robot from the internet as a basis to work from for our robot. We’ve brainstormed together about several possibilities and have individually chosen three video guides from YouTube which we believed approximated our demands best. From the resulting nine videos we’ve chosen the following as the basis for our project:
https://www.youtube.com/watch?v=wbrt2ClgZik
This does not mean our robot is going to be exactly the same, but that the ideas explained in the video will form a basis from which we are going to build our robot.
Wat vind jij van dit idee?
We horen het graag.
Groeten,
Bram, Colin en David -
Hee @BramS ,
Jullie zijn lekker bezig! Goede keuze om niet elk aspect van de robot helemaal zelf te willen maken. Probeer inderdaad eerst die robot na te maken van internet. Als dat gelukt is en je snapt hoe hij werkt kun je er aanpassingen aan gaan maken. Je kunt er sensoren en actuatoren aan toevoeg zodat hij niet alleen de lijn kan volgen maar opdracht voor je kan uitvoeren. Bijvoorbeeld: Ga rijden als je iemand hoort klappen. Je kunt zelfs een armpje toevoegen die iets voor je kan pakken zodra hij iets ziet.
Succes!
Midas -
Hey Midas,
Dankjewel voor de feedback. Dan gaan we daar voor! We zullen dit weekend de onderdelen bestellen die we nodig hebben voor de robot van het linkje.
Groetjes,
Bram -
Helemaal top! Succes jongens!
-
Hey Midas,
We hadden nog een klein vraagje: ken jij toevallig een goede Nederlandse webshop waar ze robot onderdelen verkopen?
Groetjes,
Bram, Colin en David -
Hee @BramS ,
Ik moet zeggen dat ik daar niet echt goede tips over heb. Het hangt denk ik af van wat je nodig hebt. Googlen werkt voor mij altijd goed. Conrad heeft vaak een groot assortiment. Ik bestel vaak veel uit China via AliExpress aangezien het heel goedkoop is. Let wel op dat de kwaliteit van deze goederen nog wel eens verschilt en dat je vaak 3 weken levertijd hebt.
Groet,
Midas