PWS entomofagie
-
Wij, Jaap Stoop en Rens Haagsman houden ons profielwerkstuk over entomofagie. Hierbij willen wij vooral de insecten scheikundig onderzoeken. We willen kijken welke aminozuren (en als het kan ook welke eiwitten) er in de insecten zitten en hoeveel vet ze bevatten. We hebben al wat onderzoek gedaan naar de methodes, en zaten te denken aan een Kjeldahl-methode voor de aminozuren. Verder willen we de soxhletmethode gebruiken voor de vetbepaling. Hebben jullie misschien nog adviezen voor alternatieve methodes die beter werken? En misschien andere proeven die ook interessant en relevant zijn voor ons profielwerkstuk?
Daarnaast kunnen we ook geen universiteit of instituut vinden waar wij deze proeven mogen uitvoeren, omdat er op het moment geen lopende onderzoeken zijn op dit gebied. Weten jullie dus misschien ook een plek waar we zulke analyses kunnen/mogen uitvoeren (zoals lab op de TU Delft?). Dit zou ons erg helpen.
Alvast bedankt! -
@Jaap-Stoop
Hoi Jaap,Waarschijnlijk hebben wij op de universiteit hier ook geen lopend onderzoek over gaande, omdat dit heel er biologie/voedings gericht is. Dat is meer het straatje van Wageningen of Leiden.
Wellicht dat ik wel een beetje kan helpen met jullie onderwerp en de basis van jullie profielwerkstuk. Ik zag dat je je had aangemeld voor de pws middag, maar wellicht kunnen we heel even over het forum sparren over jullie onderwerp en daarna kunnen jullie altijd nog even langskomen.
We kunnen sowieso op de pws middag niet zomaar een proefje doen omdat dit veel voorbereiding zou vergen en onderzoek naar de haalbaarheid. Dit gaat dus niet lukken op de middag.Hebben jullie al hoofd- en deelvragen opgesteld? Hier kan ik ook wat hulp bij bieden of feedback geven. Lukt het ook al een beetje met literatuur? Miss kan ik wat tips geven voor het vinden hiervan.
Groetjes,
Sanne -
Hoi Sanne,
Dat snap ik. Wij zullen morgen dan niet langskomen. Wij zijn deze week erg druk, maar zullen zo spoedig mogelijk reageren met meer informatie over ons PWS en onze plannen (waarschijnlijk morgenochtend).
Groetjes!
-
Wij willen voor ons PWS kijken of insecten een goede alternatieve voedingsoptie zouden zijn voor vlees en we willen dus bepaalde voedingswaarden van insecten meten. Hierbij leek het ons leuk en interessant om naar de hoeveelheid vet en de aanwezigheid van essentiële aminozuren te kijken. Nu gaan wij volgende week maandag een Soxhlet methode uitvoeren om het vetgehalte te bepalen op school. We hebben alleen nog geen plek waar we de aanwezige aminozuren kunnen/mogen meten. Om de aanwezige aminozuren te bepalen willen wij de Kjeldahlmethode gebruiken, maar onze TOA vindt dit experiment te risicovol om op school uit te voeren. Daarnaast hebben we om eerlijk te zijn nog geen hoofdvraag weten te formuleren. Hoewel we een vrij duidelijk beeld hebben van wat we willen onderzoeken, kunnen we hier geen fundamenteel (deel)onderwerp aan vastknopen. Kan je ons hier misschien mee helpen en weet je misschien ook een plek waar wij wel een Kjeldahl methode zouden kunnen uitvoeren?
-
Hoe is de vetgehaltebepaling gegaan?
Dan wil ik eerst even terugkomen op de hoofdvraag, want die zul je eerst moeten formuleren. Het is natuurlijk raar als je eerst allerlei losstaand onderzoek gaat doen en daarna pas gaat vastleggen wat je gaat onderzoeken. Ik kan natuurlijk gewoon helpen hiermee. Wat zijn jullie ideeën over een onderzoek of als je nu een hoofdvraag moest noemen wat is deze? Hier kan ik gewoon feedback en hulp bij bieden.Voor het experiment kan ik jullie helaas niet verder helpen. Vanwege de hoeveelheid praktisch onderzoeksaanvragen en de lage capaciteiten van de universiteit hiervoor, voeren wij geen proeven op de universiteit uit. Sorry jongens.
Groetjes,
Sanne -
Hoi Sanne!
De vetgehaltebepaling is erg goed gegaan. We hebben de soxhletmethode gebruikt, en hebben een vrij nauwkeurige uitkomst gekregen. We hebben als controleproef de methode getest op chips en op rundvlees, en allebei kwamen ze overeen met het vetpercentage dat op de verpakking vermeld stond. Nu willen we eigenlijk ook een vetanalyse doen. Heb je daar nog advies voor?
Onze hoofdvraag hebben we nog niet erg duidelijk kunnen formuleren, maar we denken aan iets als 'Zijn insecten als voedsel rendabel ten opzichte van vlees of vis?'. Verder willen we vooral graag onderzoek doen naar het vet en de eiwitten in insecten. Dit willen we vooral kwantitatief doen, maar als er een voor ons uitvoerbare manier is om het kwalitatief te meten willen we dat ook graag proberen. We willen ter eiwitbepaling de biuretmethode doen, alleen hebben we nog geen manier gevonden om de eiwitten uit insecten te krijgen en in een heldere oplossing te doen. Heb je hier nog advies over?Groeten van Jaap en Rens
-
@Jaap-Stoop
Dat klinkt erg goed!Voor vet analyse weet ik misschien wel wat voor op school. De samenstelling van iets bepaald alle eigenschappen van de stof. Het type vetten heeft bijvoorbeeld invloed op het stolpunt. Olijfolie en zonnebloem olie bevatten weinig verzadigde vetten en zijn daarom vloeibaar op kamertemperatuur. Dierlijke vetten en kokosnootolie bevatten heel veel verzadigde vetten en zijn vast op kamertemperatuur.
Misschien kunnen jullie een onderzoek doen over de stolpunten van bekende oliën. Hiermee bepalen hoe het stolpunt is gelinkt aan de hoeveelheid verzadigde vetten en dan kijken wat de samenstelling van jullie vet is.Ik hoop dat dit een beetje het onderzoek is dat jullie in gedachte hadden.
Die hoofdvraag die jullie hebben bedacht is een goede. Je kun je en onderzoeken of de voedingsstoffen goed genoeg zijn voor het vervangen van vlees, maar ook een beetje op het gebied van economie en milieu ernaar kijken. Dat is zeker een aanrader om erbij te doen.
Voor eiwit extractie zullen jullie even wat literatuur onderzoek moeten doen. Ik heb even snel drie bronnen opgezocht erover:
misschien kunnen jullie hier wat uithalen.
Groetjes,
Sanne