PWS magneetzweeftrein
-
Beste @Tomas,
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe jij dat denkt aan te pakken! Graag hoor ik wat ideeen van je.
Groetjes,
Thom
-
Wij willen dus kijken wat de invloed van een tweede baan op de versnelling van de trein is. Dit eventueel ook bij verschillende massa's van de trein.
Voor de aandrijving van het treintje dachten we eraan om te gebruik te maken van een inductiemotor, als dat mogelijk.Waarbij de polen in de baan steeds van pool wisselen, dus de volgorde: NZNZNZ wordt ZNZNZN in de baan. De link bevat een afbeelding van hoe wij dit ons voorstelden.
groetjes,
Jurjan, Louis, Tomas
-
Beste @Tomas,
In een vorig bericht gaf je nog aan te willen werken met de magneetbaan en supergeleiders die wij tot onze beschikking hebben. Maar nu lijkt het erop alsof je met een heel ander soort magneetzweeftrein aan de slag wilt gaan. Ik weet nu niet meer wat je precieze plan is op dit moment..!
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Wij willen nu eens echt duidelijk zijn en dat is de reden van dit bericht.
De basis van ons idee gaat over het verbeteren van de versnelling van de magneetzweeftrein door middel van een extra magneetbaan. Dit zou bijvoorbeeld handig kunnen zijn in steden, waar deze 'magneetzweefmetro' snel moet kunnen optrekken en remmen.
Door dit te willen bereiken, willen we dus zelf een experiment met een magneetzweeftrein doen. Hiervoor hoopten we dus naar Delft te kunnen komen. Voor dit experiment willen we wisselende polen gebruiken, dit in het eerste deel met een enkele baan en het tweede deel met een dubbele baan. Hierbij waren wij van plan supergeleider te gebruiken in de trein en permanente magneten op de baan.
Voor ons blijven er echter ook enkele onduidelijkheden over. Een is nogmaals wat je van het plan in geheel vindt. Wij vragen ons ook af tot welke materialen we tot ons beschikking hebben daar in Delft, omdat we dit al moeten verwerken in ons werkplan.
Wij hopen zeer snel van je te horen,
Tomas, Jurjan en Louis -
Beste @Tomas
Wisselende polen gaat denk ik erg lastig worden. We moeten denk ik met permanente magneten werken. En dus moeten we nadenken over een andere manier van aandrijving, hebben jullie daar al over nagedacht? We hebben zeker genoeg spullen om mee te werken op het science center dus dat moet goedkomen!
Wanneer zouden jullie dit willen doen, hoe zitten jullie met de deadline?
Ik hoor graag van jullie!Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Bedankt voor de reactie. Voor de aandrijving hopen wij dat het mogelijk is een ‘vereenvoudigd’ principe van de magneetzweeftrein te gebruiken. We hopen dat het mogelijk is de trein met één magneet aan te drijven, en zo te kijken naar de versnelling. Deze magneet plaatsen we achter de trein waardoor de trein een duw krijgt en misschien nog een magneet voor de trein die de trein aantrekt. Eventueel als het mogelijk is met nog een paar magneten achter elkaar extra geplaatst. Maar met een veel grotere afstand dan bij de normale magneetzweeftreinen. Hierdoor is de frequentie waarop de polen moeten wisselen dus veel minder van belang en is er toch een soort van aandrijving.
Omdat het idee van een dubbele baan lastig uit te voeren is willen wij vervolgens de magneetkracht voor het aandrijven verdubbelen. Zo hopen wij op een enkele baan het effect van een dubbele baan na te kunnen bootsen. Dit zal dan gebeuren op een van permanente magneten gemaakte baan.
Wij hopen dat dit uit te voeren is en zouden dan graag een afspraak willen maak. Onze deadline verloopt over ongeveer twee maanden. Wij kunnen in principe op iedere doordeweekse dag.
-
Hoi @Tomas,
Momenteel is Thom aan het reizen in Azië dus vandaar dat ik nu even antwoord. We zijn bezig om een afspraak voor jullie te regelen hier in Delft en zullen ook even kijken of we jullie vraag kunnen beantwoorden.
Is het goed als ik hier dinsdagmiddag op terugkom?
Groetjes,
Sanne -
Hallo Sanne,
Bedankt voor het vertellen over de afwezigheid van Thom. Fijn dat u ons verder begeleidt. Wij zouden inderdaad graag willen dat u terugkomt op ons bericht zoals u voorstelt.
Groeten,
Tomas -
@Tomas
Hoi Thomas,Ik heb antwoord op je vraag kunnen vinden bij iemand van ons hier (Erwin) en hij wil jullie ook graag helpen met iets praktisch. Ik heb hem jullie vraag gestuurd en hij stuurde het onderstaande antwoord. Lees dit even door en dan kunnen we hierna kijken voor een afspraak met Erwin voor jullie.
Mail Erwin:
Beste Tomas, Jurjan en Louis,Bij een trein of metro, gebaseerd op magnetisme heb je te maken met twee vraagstukken
Enerzijds het zweven
Anderzijds de aandrijvingHet zweven
Het zweven realiseren we door de baan uit te rusten met permanente magneten en wel zo dat er in de langsrichting van de baan in het midden een rij noordpolen ligt en eveneens in de langsrichting ter weerszide van die noordpolen een rij zuidpolenDe trein wordt op hoogte gesteld boven de baan en de pillen die supergeleidend gemaakt kunnen worden in de bodem van de trein worden afgekoeld met vloeibare stikstof -196° C
Op het moment dat de pillen supergeleidend worden handhaven ze de situatie van het aantal magnetische veldlijnen dat ze dan omvatten
Als de trein dan los gelaten wordt zou, doordat de trein dichter bij de magneten komt het aantal veldlijnen willen toenemen door de supergeleider maar dat gebeurt niet want in de supergeleider ontstaat precies zo’n groet stroom dat het aantal veldlijnen blijft wat het was
Dat resulteert erin dat er in de pillen door die stroom een soort spiegelbeeldmagneet ontstaat met noordpool tegenover noordpool van de baan en zuidpool tegenover zuidpool van de baan en die stoten elkaar af
Als die spiegelbeeld magneten sterk genoeg zijn ten opzichte van het gewicht van de trein blijf de trein zweven
Volgens het Theorema van Earnshaw (zie Wikipedia) kun je niet een permanente magneet stabiel ophangen in het veld van een stel andere permanente magneten
Altijd zal de proefmagneet of afvallen of tegen de andere mageneten aanklikken maar niet zwevenHet geval van de supergeleidende spiegelbeeldmagneten is een grensgeval van wat Earnshaw beweert
Dat komt omdat als de mageneten zich in een of andere richting verplaatsen de spiegelbeeld magneet mee verplaatst.
De aandrijving
Magnetische veldlijnen zijn als elastiekjes: Ze willen zo kort mogelijk wordenIn de tekening die jullie bijgeleverd hebben is het inderdaad zo dat de trein naar links gaat, maar hoe ver?
Nou, als de zuidpool S recht tegenover de noordpool N staat dan zijn de overstekende veldlijnen op z’n kortst en zal de trein niet verder naar links gaan
Bij ronddraaiende elektromotoren gebeurt in de luchtspleet tussen stator en rotor hetzelfde
Als de veldlijnen recht oversteken van rotor naar stator is het uit met de pret en draait de motor niet verder
Men zorgt ervoor dat door commutatie er een nieuwe situatie geschapen wordt waarbij de veldlijnen doordat de stroomrichting in de spoelen is omgekeerd wederom lang zijn en in de luchtspleet de rotor weer verder kunnen trekken totdat ze weer op z’n kortst zijn
Het is ook mogelijk geheel buiten de elektromotor ervoor te zorgen dat het magnetische veld voortdurend in trekkende beweging is ten opzichte van de rotor
De rotor wordt dan ronddraaiend voortgetrokken
Stel dat de rotor uit een permanente magneet met meerdere polen bestaat
Dan kun je met spoelen in de stator ervoor zorgen dat de daarmee opgewekte magnetische velden telkens qua polariteit ompolen op het juiste ogenblik zodat de permanente magneet in de rotor amechtig achter dat ronddraaiende magnetische veld blijf aanrennen om dat veld bij te houden.
Dit is een Synchrone Aandrijving
Er bestaan ook elektromotoren waarbij de ronddraaiende magneet in de rotor door transformatorwerking vanuit de stator in de rotor gevormd wordt
Dat is de Kooiankermotor
Een probleem daarbij is dat de spijltjes van de kooi van het kooianker juist niet met het synchrone toerental mogen ronddraaien anders vindt er geen inductie in die rotor plaats en dus geen stroom en dus geen magneet
Dus de rotor moet bewust ietsje langzamer ronddraaien als het ronddraaiende magneetveld dat de stator levert
Dit soort systemen tussen rotor en stator moet je opengeklapt denken voor een lineaire motor die een trein aandrijft
Als je de energie voor de aandrijving mee wilt voeren in de trein dan heb je een heleboel zorgen erbij o.a. het gewicht, de accu’s etc.
Je kunt er ook voor kiezen dat de spoelen langs de baan door een meetsignaal precies weten wanneer de permanente magnetische noordpool of zuidpool van de trein passeert en op het juiste ogenblik van polariteit omklapt
Zo kun je de trein vanuit de baan aandrijven
Een en ander is wel zo ingewikkeld te maken dat wij dat echt niet binnen twee maanden kunnen realiseren
Ik hoop dat jullie een enigszins haalbaar doel kunnen formuleren waarmee we aan de slag kunnen
Met vriendelijke groeten,
Erwin van Asbeck -
Beste Erwin,
Als eerste dank voor de uitgebreide reactie en het hulpaanbod.
Wij zijn van plan ons experiment te realiseren door niet alles zelf te maken, maar het experiment sterk te versimpelen om een al gemaakte baan, waar wij eerder over hoorden. Op deze bestaande baan willen wij enkele magneten toevoegen, net als op de trein. Deze magneten zijn puur bedoelt voor de aandrijving, niet voor het zweven. Wij hebben het hier over enkele magneten, omdat het toch alleen over de versnelling gaat. Dit automatisch laten schakelen lijkt ook weer ingewikkeld te zijn en daarom zou dit ook handmatig kunnen binnen ons idee. Vervolgens willen we het experiment herhalen met dubbele magneten, om te kijken hoe de versnelling verandert.
Het idee van dit experiment is voortgekomen uit het vraagstuk of de magneetzweeftrein ook binnen kleine afstanden nuttig is, als een metro als het ware.
Wij moeten er nu wel vaart achter zetten en hopen met dit idee en jouw advies terecht te kunnen komen in de eerste week na de meivakantie, oftewel week 19.
Met vriendelijke groet,
Tomas, Louis en Jurjan -
@Tomas
Hoi jongens,Ik heb jullie bericht naar Erwin gestuurd en ik hoop zo snel mogelijk antwoord voor jullie te hebben.
Groetjes,
Sanne