Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. storm
    3. Beste
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 3
    • Onderwerpen 1
    • Berichten 254
    • Beste 7
    • Controversial 0
    • Groepen 0

    Beste berichten geplaast door storm

    • RE: PWS: Mars Habitat

      Beste Peppie,

      Leuk en leerzaam onderzoek, er zijn veel systemen die moeten werken in een leefomgeving op Mars. Nu is het extreem moeilijk om hier experimenten mee te doen aangezien we de extreme factoren moeilijk kunnen nabootsen. Wel kunnen we modeleren en in kaart brengen hoe en welk pad een water molecuul bewandelt in zo'n 'buble'. Onderzoek hoe alle systemen samenwerking en waar alle stoffen heen gaan en hoe ze hergebruikt worden. Zo kan je aan de hand van je model precies weten hoe het gaat met je leefomgeving, of je genoeg zuurtof, water, etc. hebt.
      Hoop jullie een duwtje in de goede richting te hebben gegeven.

      Succes!

      geplaatst in Gebouwen & bruggen
      stormS
      storm
    • RE: What is the impact of different air vortexes, caused by airfoil shapes, on the lift to drag ratio?

      Hi Mika,
      Zelf heb ik hier onderzoek gedaan met een 2e jaars vak (Aero II). Ik kan je vertellen dat het vrij complex is en het niet bij het Science Centre te testen is, wel in een windtunnel van de faculteit maar hier kan jij helaas geen toegang tot krijgen. Er komt nu wel een nieuwe windtunnel aan bij ons (Science Centre), daar zullen de vortices visueel waarneembaar zijn, maar eraan rekenen is niet mogelijk helaas. Alsnog ben je natuurlijk welkom bij de pws-middagen, die zullen binnenkort verschijnen op de Website.
      Succes!

      geplaatst in Raketten
      stormS
      storm
    • RE: What is the impact of different air vortexes, caused by airfoil shapes, on the lift to drag ratio?

      Kijk, een vortex ontstaat aan het einde van de vleugel (de tip). Wingtips gaan dit effect tegen, niet zo zeer het profiel van de vleugel. Ga onderzoek doen naar die wingtips: wel, geen, soort. En probeer dan modellen te bouwen met wingtips die in de test-section passen. Die kan je vervolgens bij ons komen testen op een van de pws-middagen. Het is mogelijk om je in te schrijven voor de pws-middag, zodra de data daarvoor bekend zijn. Deze zullen ergens de komende week verschijnen op de website. Daar kan je je dan inschrijven.
      Groetjes

      geplaatst in Raketten
      stormS
      storm
    • RE: invloed van slat op CD & CL curve

      Beste,
      Erg leuk en uitdagend onderzoek! Wat betreft je vraag over de CL: Als je veel graden slats hebt dan vervorm je de vleugel nogal aan de leading edge. Dit kan resulteren in een verlies van aerodynamische eigenschappen van de vleugel, wat blijkbaar bij jou aan de hand is bij dat profiel en die software. Over de CD: Er zijn twee soorten luchtweerstand waar je naar moet kijken. Eentje is de 'normale luchtweerstand ' en de ander is de 'induced drag'. Ik denk dat hier jouw antwoord in zit. Als je nog meer vragen hebt kan je hier altijd terecht!
      Groet,

      geplaatst in Raketten
      stormS
      storm
    • RE: Aerodynamica papieren vliegtuigjes

      Best Sjoerd en Maarten,

      Leuk project, hieronder wat hints voor het beantwoorden van de vragen:

      • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dihedraal
      • T heeft invloed op rho, heeft invloed op….
      • Deep-stall is alle lucht ‘losgelaten van de vleugel en heeft de vleugel eigenlijk z’n aerodynamische prestaties verloren. Gaat gepaard met veel drag door turbulente luchtstroom en lage lift.
      • Toenemen van invalshoek zorgt voor toename in lift - vleugel overtrekt - pitcht naar beneden - negatieve invalshoek zorgt voor afname lift.

      Succes!

      Mvg,

      geplaatst in Raketten
      stormS
      storm
    • RE: VTOL

      Hi Ard,

      Interessant onderwerp! Zoals je misschien al weet heeft de TU Delft hier ook al iets mee gedaan in het verleden. Om je vragen te beantwoorden:

      • Ik zou zeker een vleugel met camber ontwerpen, dit is veel efficienter!
      • Ik zou het vliegtuig/drone roteren, dit deden ze ook bij dit model: https://mavlab.tudelft.nl/vtol-winged-drone-for-maritime-operations/

      Ik kan je aanraden om contact op te nemen met MAVlab TU Delft als je problemen hebt. Hier een lijst met mensen die daar werkzaam zijn en met wie je contact zou kunnen opnemen: https://mavlab.tudelft.nl/people/

      Houd wel in je achterhoofd dat het een erg uitdagend PWS is ;)

      Succes!

      geplaatst in Raketten
      stormS
      storm
    • RE: F1 voorvleugel downforce& drag

      Hi Jongens,

      Leuk onderwerp! De huidige windtunnel die ik tot m'n beschikking heb kan alleen de aerodynamische eigenschappen van de door ons geprinte vleugelprofielen laten zien.
      Wij hebben zelf wel profielen die je kan testen. Zo leer je in ieder geval over windtunneltesten en de aerodynamica over een vleugel. Aanmelden kan onder het kopje Praktisch Deel - Natuurkunde!

      Een ander optie is om zelf een opstelling te maken om de efficientie te meten van je vleugel. Hier kan je op internet het een en ander over vinden.

      Succes!

      geplaatst in Raketten
      stormS
      storm