Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. mwjlaszlo2
    3. Onderwerpen
    M
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 0
    • Onderwerpen 2
    • Berichten 2
    • Beste 0
    • Controversial 0
    • Groepen 0

    Onderwerpen begonnen door mwjlaszlo2

    • M

      Pws luchtvaart duurzaamheid

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • mwjlaszlo2
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      135
      Weergaven

      W

      Hoi,

      sorry voor de late reactie. Ik had al een keer gereageerd, maar die post was verwijderd en de site lag er even uit. Ik kan je zeker helpen met deze vragen, zelf ben in lucht- en ruimtevaart student.

      Er zijn een aantal manieren om de uitstoot van koolstof dioxide te verminderen. De uitstoot gaat natuurlijk gepaard met de benodigde voorstuwing. Een aantal aspecten die grote invloed hebben op het brandstof verbruik zijn het gewicht en de weerstand. Door het gewicht en de weerstand moet een vliegtuigaandrijving een grotere kracht leveren. Er wordt dus altijd gekeken om de aerodynamica (die zorgt voor minder weerstand) zo efficiënt mogelijk te hebben. Voor de huidige configuratie (de meest voorkomende vorm van een passagiers vliegtuig) is maximale efficiëntie wel al bereikt. Toch komt er nu misschien een doorbraak in de industrie met een vliegtuig in een nieuwe vorm, namelijk de Flying V!
      Dit model heeft een compleet nieuw uiterlijk en zou volgens modelen tot 35% minder brandstof verbranden. Dit zou een heel groot verschil maken mocht dit concept snel gerealiseerd worden.

      Verder wordt er nu veel geïnvesteerd in kleine vliegtuig modellen die op andere brandstoffen vliegen zoals waterstof en elektrischiteit. Helaas liggen deze opties nog ver weg en zal er nog een lange periode ontwikkelingen overheen gaan voordat we hiermee commercieel vliegen. Pas het moment dat het voor vliegtuigmaatschappijen winst gevend en veel belovend zal zijn om over te stappen naar de manier van voorstuwing zullen ze er ook echt veel geld in investeren. Momenteel is het wel aantrekkelijk om er naar te kijken en er om kleine schaal in te investeren, zoals voor kleine onbemande vliegtuigen.

      De enige actie die echt doorslag gevend zal zijn in een goede duurzame toekomst van vliegen zou vanuit de overheid komen als het te duur wordt voor maatschappijen om op de normale brandstof te vliegen helaas (accijns bijoorbeeld).

      Groeten,
      Wick

      @mwjlaszlo2

    • M

      Pws luchtvaart duurzaamheid

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • mwjlaszlo2
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      101
      Weergaven

      W

      Hoi Mats,
      Ik kan zeker wat antwoorden geven op deze vragen. ik zal het wel een beetje beknopt houden waarmee je zelf iets verder onderzoek kan doen.
      Er zijn veel technieken die nu gebruikt worden met betrekking tot duurzaamheid. Dit kan zo klein zijn als gewichtsbesparing van materialen (gewicht heeft een hele grote invloed op brandstof verbruik) tot onderzoek naar alternatieven brandstoffen zoals waterstof. Een grote doorbraak op het gebied van duurzaam vliegen zou kunnen plaatsvinden als het concept van de Flying-V gerealiseerd wordt. Dit vliegtuig model zou tot wel 30% minder brandstof verbruiken door middel van een vernieuwde model vorm die beter omgaat met luchtweerstand en ruimte. Eigenlijk is de enige rem op het hoge verbruik van koolstofdioxide in deze industrie om een andere brandstof te gebruiken of in het geheel minder te vliegen. Wel kan dus een concept als de flying-V het de uitstoot verminderen door zuiniger te vliegen.

      Er zijn ontzettend veel onderzoeken naar de efficiëntie van vliegen. Stappen die deze processen versneller zouden helaas wel vanuit de overheid moeten komen, waar hogere accijnzen op vliegen zouden komen en of regulaties die luchtvaart maatschappijen dwingen te verbeteren. Momenteel wordt er wel steeds meer geïnvesteerd in de duurzame bronnen. Maar maatschappijen kunnen pas echt overstappen op het moment dat het realistisch en (helaas) winstgevend wordt. Dit ligt nog wel ver weg.

      Groeten,
      Wick

      @mwjlaszlo2