Hoi Merel, @Merel1963
Beste Merel, @Merel1854
Hier nogmaals mijn vorige bericht:
Voor de berekening van de snelheid die een vliegtuig nodig heeft om op te stijgen gebruik je de lift formule. De liftformule beschrijft de relatie tussen de lift, dichtheid, snelheid, liftcoëfficiënt en het vleugeloppervlak als volgt: 0_1522527096185_upload-d980807b-742f-4428-9790-de831c2642f2
Je zou kunnen onderzoeken hoe deze verschillende grootheden elkaar beïnvloeden. Om een voorbeeld te noemen: Onder andere de temperatuur beïnvloedt de dichtheid. Stel dat je puur kijkt naar de standaard dichtheid bij een temperatuur van een koude dag (-4 graden C) en een warme dag (25 graden C). Een hogere dichtheid voor eenzelfde snelheid betekent meer lift, maar ook meer weerstand. Om de benodigde lift te creëren heb je nu minder snelheid nodig (minder thrust), maar om de hogere weerstand te overkomen heb je juist meer "thrust" nodig. Wat weegt nu zwaarder? En ook niet onbelangrijk; je motor werkt efficiënter bij een hogere dichtheid. En hoe zit dit op het moment dat een vliegtuig opstijgt en de "thrust" vector onder een hoek komt te staan waardoor het je ook lift geeft?
Een ander interessante vraag: Waarom vliegt een 737 op een lagere hoogte dan een A380?
Zo heb je nog veel meer interessante afwegingen die aansluiten bij jouw idee om "de factoren die van belang zijn voor het berekenen van de snelheid die een vliegtuig nodig heeft en de formule die men hierbij gebruikt" te onderzoeken. Als je een keer met mij wil brainstormen over ideeën ben je van harte welkom op een PWS middag wanneer ik er ben.
Succes en groetjes!
Juul
Ieder vliegtuig vliegt op de hoogte waarop deze de minste kosten zal maken voor de maatschappij. Wat jij nu juist moet onderzoeken is hoe de hoogte waarop een vliegtuig vliegt ieder van deze kosten zou kunnen beinvloeden.
Ook worden de A380 en B737 voor 2 hele verschillende type missies gebruikt. Bijvoorbeeld: De B737 vliegt korte afstanden, terwijl de A380 juist ontworpen is voor de lange afstanden. Stijgen kost over het algemeen meer brandstof dan horizontaal vliegen wat dus meer geld kost. Voor een B737 die relatief veel starts en landingen maakt zal het stijgen naar een hoogte met minder weerstand na een bepaalde hoogte niet meer opwegen tegen het extra brandstof verbruik voor het stijgen.
Ik hoop dat ik je weer een stukje op weg heb geholpen!
Groetjes,
Juul