Beste Rick, Daniel en Lodewijk, @lodewijk

Ik begrijp uit jullie berichtje dat een algemene conclusie wat betreft de verhoging van de efficientie bij gebruik van een propellant crossfeed system niet mogelijk is, omdat dit te sterk afhankelijk is van de trajectorie. Om jullie PWS niet nog uitgebreider te maken met alle gevolgen van dien, raad ik aan slechts een type, of een specefieke trajectorie te kiezen en jullie hoofdvraag hierop aan te passen. Welk type, of wel specefieke trajectorie jullie willen onderzoeken staat uiteraard helemaal vrij. Is er toevallig een logische keuze om de eventuele efficienteverhoging van een crossfeed system van een bepaald type trajectory te onderzoeken?
Hebben jullie al gedefinieeerd wat jullie onder efficientie verstaan voor jullie PWS? Ondanks dat deze term vaak gebruikt wordt voor technische profielwerkstukken is het niet echt duidelijk welke overwegingen er om tot een conclusie te komen wel en niet worden meegenomen. Zo kan een product wat betreft schadelijke uitlaatgassen veel efficienter zijn, maar wat betreft kosten juist niet. Als jullie naar de kosten kijken is het misschien wel interessant om puur op basis van propellant besparing de missie duurder/goedkoper was geweest.

Een kleine "side note" om maar in de engelse termen te blijven: een raket wordt natuurlijk ontworpen met een bepaald doel, het "type trajectory" zal dus passend zijn bij de missie. Vanuit dit uitgangspunt denk ik dat het beter is om het probleem andersom te formuleren; De mate waarin het crossfeed systeem de efficientie van de raket zal verhogen hangt af van het type trajectory.

Succes met het maken van ee keuze!

Juul