Beste @GeertV,
Excuus voor de late reactie. Zijn jullie er inmiddels al uit? Ik snapte uit jullie vraag niet helemaal over welke situatie jullie het hadden. Dankzij een dihedral vleugel ontwerp profiteer je van het "dihedral effect"'. Dit effect heeft een positieve invloed op de zogenaamde "spiral mode" van het vliegtuig. Door dit positieve effect op de spiral mode zal het vliegtuig in een rol zich weer willen stabiliseren naar "wings level".
Hieronder volgt een korte uitleg. Mochten jullie dit al begrijpen laat het weten dan help ik jullie verder.

Lift staat loodrecht op de relatieve luchtstroom. Op het moment dat het vliegtuig rolt zal de lift dan ook onder een hoek komen te staan met de z-as (uitgaande van een xyz-assenstelsel waarbij de z-as de as is waarlangs de zwaartekracht werkt). Als je deze lift kracht ontbindt krijg je een een component tegengesteld aan de zwaartekracht en een component opzij. Door deze component opzij krijg je te maken met sideslip; De neus van het vliegtuig wijst niet in de exacte bewegingsrichting van het vliegtuig. De hoek tussen deze zogenoemde "heading" en "track" noemen we de sideslip angle.
Ontbindt de luchtstroom uit de bewegingsrichting in een component recht op de neus en een component opzij. Om het dihedral effect te verklaren van een low mounted wing focussen we op de luchtstroom die van de lage vleugel over de romp heen en onder de romp door naar de hoge vleugel stroomt. Door de dihedral velugels zal deze luchtstroom de effective angle of attack van de lage vleugel vergroten en die van de hoge vleugel verlagen. Hierdoor zal de lage vleugel meer lift creëren dan de hoge vleugel en zal het vliegtuig terug rollen naar z'n beginpositie.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is!

Groetjes,

Juul