een MgZnAl legering
-
hallo! aankomend schooljaar ga ik naar Havo5. Daarna wil ik vwo gaan doen, dus ik dacht; ik kies een uitdagende opdracht voor mijn profielwerkstuk. Misschien heb ik daar en beetje spijt van, maar ik ga er hoe dan ook 100% voor! Nou is mijn onderwerp: is een auto van Magnesium haalbaar? Ik heb een afstudeerverslag uit 1990 gelezen van twee begeleiders en een afstudeerdocent van de TU Delft over een MgZnAl legering (en het lassen ervan). Ik zou graag proefjes met metalen doen op mijn school, maar dan heb een een plaat van MgZnAl legering nodig. Ik hoop dat jullie misschien mij hiermee kunnen helpen, of misschien weten waar ik dit zou kunnen kopen? Het is namelijk niet bij een standaard metaalwinkel te koop...
Alvast bedankt!
Mvg,
Lisa
-
Hoi Lisa,
Diegene die jullie vraag kan beantwoorden is op het moment op vakantie. Zo gauw ze terug is krijgen jullie direct antwoord.
Groetjes
Joris
-
Beste Lisa,
Heb je al een idee wat voor proef je gaat doen?
De meeste chemicaliën en metalen zijn te koop op internet. Sigma Aldrich is een internetsite waar in Delft veel gebruik van wordt gemaakt, maar hier is wel bevoegdheid voor nodig. Hierbij kan je scheikunde docent wellicht helpen. Zou je kunnen aangeven welk artikel je hebt gebruikt, want misschien kan ik dan hier in delft over de legering navragen.Groetjes,
Sanne -
hallo! Sorry voor mijn late reactie, maar ik was op vakantie. Heel erg bedankt voor het reageren!
Ik weet nog niet precies welke proef ik ga doen. Daar wil ik het nog met mijn scheikundedocent aankomend schooljaar naar gaan kijken en misschien weten jullie iets (wat bijvoorbeeld al geprobeerd is).Ik heb het artikel van E.J. Tienstra gebruikt; 'Het lassen van Aluminium-Zink-Magnesium legeringen met experimentele toevoegdraad van vergelijkbare samenstelling.' Hierin kwam ik meerdere MgAlZn-legeringen tegen, dus ik weet niet precies nog welke ik moet gebruiken. Misschien kunt u hier inderdaad iets over navragen.
Ik zal aankomend schooljaar in ieder geval met mijn scheikundedocent naar die site met metalen gaan kijken!
Gr. Lisa
-
Beste Lisa,
Bespreek even de proef met je docent en zorg even dat je een duidelijk beeld hebt wat je wil weten. Dat is iets makkelijker helpen voor mij.
Heb je al hoofd- en deelvragen? Of wellicht kan ik je hiermee helpen?Groetjes,
Sanne -
Hoi Sanne,
ik heb het besproken en als het goed is gaat ze kijken wat ze kan doen om die legering te krijgen. ik heb al wel hoofd- en deelvragen, maar ik denk dat het niet genoeg is (terwijl mijn PWS-begeleider toen zei van wel, maar ik twijfel).
Hoofdvraag:
Is een auto maken van magnesium haalbaar?Deelvragen:
- Wat zijn de voordelen van magnesium?
- Zitten er ook nadelen aan Magnesium? Zo ja, is hier een oplossing voor?
- Wordt Magnesium al verwerkt in auto-onderdelen?
- Is er al onderzoek gedaan naar mijn hoofdvraag?
- Hoe kom ik erachter of ik magnesium kan gebruiken (welke experimenten zijn er nodig?
Ik zit wel een beetje met een probleem. ik heb die legering gevonden en volgens mij is die erg sterk (veel sterker dan alleen magnesium in ieder geval) maar ik ben bang dat het niet stevig genoeg is voor de carroserie. hoe kan ik erachter komen met wat ik de carrosserie zo sterk kan maken, dat dit wel mogelijk is (misschien meer informatie over de MgAlZn-legering) misschien kan je mij daarmee helpen (of iemand anders op de TU Delft) alvast bedankt!
groetjes Lisa
-
ik heb het besproken met mijn docenten van scheikunde en natuurkunde, en ik ga mijn werkstuk helemaal omgooien. ik ga verschillende metalen en kunststoffen die gebruikt worden voor de carrosserie van de auto vergelijken met elkaar (o.a. de prijs, de massa, de dichtheid, de rijkheid aan de stoffen (dus hoeveel er van is en is er makkelijk aan te komen), de trekkracht, etc.) ik weet alleen niet hoe ik dit ga onder verleden in deelvragen. misschien kunnen jullie mij daarmee helpen?
gr. lisa
-
Beste Lisa,
Vervelend om te horen dat je je PWS helemaal moet omgooien, maar ik kan je natuurlijk helpen met je nieuwe onderzoek.
Ga als eerst even na wat je allemaal wil weten. Wat is de functie? Wat is de huidige toepassing? Waarin verschillen ze?
Het belangrijkste is kijken naar de eisen van een carrosserie. Waar moet het allemaal aan voldoen? Dan kun je kijken naar het soort auto's: sportwagens, moeten heel licht zijn, of standaard auto's, moeten goedkoop zijn.Probeer hier even over na te denken en deze te beantwoorden. Dan kunnen we hierna gaan kijken hoe we dit in deelvragen gaan zetten.
Groetjes,
Sanne