PWS Koolstof nanotubes
-
Hallo,
Wij doen ons profielwerkstuk over koolstof nanotubes.
Wij willen een speaker maken die werkt op het thermoakoestische principe van koolstofnanotubes en vroegen ons af of wij gebruik zouden kunnen maken van de apparatuur van de TU. Ook hopen wij dat er een student is die een paar vragen van ons kan beantwoorden over dit onderwerp.Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Pierre en Luc -
Beste Pierre en Luc,
Zou ik jullie als eerst mogen vragen wat jullie hoofdvraag is?
Hoe zien je project precies voor je? Willen jullie de hele speaker maken en ook de nanotubes of die kopen? Het zou voor mij helpen om een iets uitgebreidere omschrijving te hebben van jullie project.Mvg,
Sanne -
Beste Sanne,
Wij hebben in plaats van een onderzoek een ontwerpopdracht, het plan is om koolstof nanotubes te produceren met Chemical Vapor Deposition en deze vervolgens op te lossen in chloorsulfonzuur. Dit willen we dan vacuümfilteren en het residu (de nanotubes) aanbrengen op een plastic/glazen substraat. De nanotubes sluiten we vervolgens aan op een wisselspanning met een constante spanning erin waardoor de nanotubes in een hoge frequentie opwarmen en afkoelen. De omringende lucht warmt daarmee ook op en af in deze frequentie met als gevolg dat deze uitzet en inkrimpt waarbij hoorbaar geluid ontstaat.
Ons doel is om een transparante, flexibele koolstofnanotube speaker te maken die een geluid van minimaal 55 dB kan produceren en een frequentiebereik heeft tussen de 20 Hz en 20 kHz.
We hopen u hiermee genoeg geïnformeerd te hebben en u meer wil weten horen we het graag.Mvg,
Pierre en Luc -
Beste Pierre en Luc,
Het is helaas niet mogelijk om de proef uit te voeren op de TU Delft. Dit geldt voor elke proef die te maken heeft met scheikunde of biologie.
Het is momenteel heel druk bij de onderzoeksgroepen op de faculteit vanwege een overvloed aan scheikunde studenten die proeven uitvoeren voor de opleiding. Daarnaast zijn ze nu ook druk met de aankomende verhuizing van de hele faculteit. Het is nu moeilijk of niet mogelijk proeven te verzorgen voor het PWS.
Daarom moet ik met spijt mededelen dat wij, van het ScholierenLAB, helaas dit jaar geen proeven meer kunnen aanbieden voor scheikunde of biologie.Mijn oprechte excuses hiervoor.
Met vriendelijke groeten,
Sanne -
Hi Luc en Pierre,
Dit is een zeer originele ontwerpopdracht. Het is me voor een groot deel duidelijk wat jullie van plan zijn. Het is me nog niet helemaal duidelijk welke onderdelen van het werkplan jullie zelf kunnen uitvoeren en bij welke onderdelen jullie onze hulp nodig hebben. Anders gezegd: hoever komen jullie nu al zonder onze hulp.
Groet,
Caspar Boers
-
Beste Luc en Pierre,
Ik zal het even neerleggen bij mijn collega van Technische Natuurkunde. Hij zal kijken of hij jullie kan helpen.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Onze proef is echter geen scheikundige proef maar eerder Technische Natuurkunde. Ik weet niet of dat de zaak verandert of niet.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet
Luc en Pierre -
Beste Casper,
Wij hebben al contact opgenomen met het Carbon Nanotube Team van de TU en deze hebben gezegd dat het niet mogelijk is om de koolstofnanotubes te groeien bij de TU (hier hadden we hulp bij nodig).
Alsnog hartelijk bedankt voor uw hulp.Mvg,
Luc en Pierre -
Hi Luc en Pierre,
Jammer zeg!
Bedant voor jullie reactie en veel succes met je PWS.Groet,
Caspar Boers