PWS schaatsprestaties sprint
-
Hallo,
Onze namen zijn Daan en Hielke en wij zijn momenteel bezig met een PWS met het onderwerp schaatsprestaties sprint. Onze hoofdvraag is:
Hoe kun je een sprintprestatie optimaliseren in de schaatssport m.b.t. voeding, training en materiaal?
Vooral over de laatste twee punten in onze hoofdvraag, training en materiaal, hopen wij meer informatie te kunnen krijgen via dit forum. Onze deelvragen zijn:
• Wat voor rol hebben kleding en soort schaatsen voor de prestatie?
• Wat voor invloed heeft de luchtweerstand, luchtvochtigheid en zuurstofgehalte op de prestatie?
• Wat is de ideale voorbereiding naar een wedstrijd toe m.b.t. voeding en training?
• Hoe kunnen de kleding en schaatsen verbeterd worden in de toekomst?In de bijlage zijn enkele concretere vragen die misschien makkelijker te beantwoorden zijn!
Het zou super zijn als we hier hulp bij konden krijgen!
Alvast bedankt, Daan en Hielke
-
Beste Wouter,
Bij deze de concrete vragen die in onze bijlage stonden:
• Op de Olympische spelen van 1998 in Nagano, Japan, kwamen de Nederlands als enige aanzetten met zigzag strips op hun hoofd. Verrassend genoeg eindigende de Nederlanders helemaal bovenaan en waren we verbluffend goed. Waarom zijn deze strips zo effectief en waren specifiek de zigzag vorm?
• Uit onderzoek is gebleken de hoogte een belangrijke rol is voor de optimale tijd. Zie tabel 1. Vermoedelijk komt dit door de luchtdichtheid p in de formule
D = Cd•1/2ρ∙V2 •S . Maar wat is de reden dat deze p van invloed is en in deze formule betrokken is?
• Wat heeft temperatuur voor invloed op de prestatie naast de ijskwaliteit?
• Kunt u ons uitleggen wat het Reynoldsgetal precies inhoudt en hoe hiermee sporters geholpen kunnen worden voor een betere prestatie?
• Uit testen van TU Delft is gebleken dat ruwe stoffen betere resultaten bieden dan gladde stoffen (dit gaan wij als het goed is zelf ook onderzoeken). Kunt u dit verklaren?
• Wat is de stimulerende werking van klapschaatsen? Wat is de reden dat deze de resultaten een positief effect geven?
• Waar verwacht u in de toekomst nog verbeteringen op het gebied van uitrusting in de schaatssport en waarom?Voor onze praktische opdracht willen wij graag enkele stoffen testen of luchtweerstand en ook wat de invloed is van strips op de schaatspakken! Over kleding zouden wij graag wat informatie willen verkrijgen! We weten van dit onderwerp nog niet zo veel! Ook over luchtweerstand is hulp meer dan welkom! We hebben al wel een afspraak staan met een professionele schaatscoach die ons hopelijk meer informatie kan verlenen! Alvast bedankt voor de tips en we horen nog graag van je te horen!
Groeten, Daan en Hielke
-
Beste Daan en Hielke,
Jullie bijlage is niet meegekomen! Hoofdvraag en deelvragen zien er goed uit. Wat wordt jullie praktische opdracht? Wat hebben jullie al kunnen vinden over de rol van kleding op de prestatie? Daar zou ik jullie eventueel mee kunnen helpen. De invloed van luchtweerstand ook.
Waar je moet zijn voor invloed van de zuurstofgehalte zou ik niet weten, lijkt me biologisch. Misschien dat je bij Universiteit Leiden kan vragen?
Zijn jullie al op zoek gegaan naar een professionele schaatser die je kunt interviewen?
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Sorry dat we even niet hebben gereageerd, maar wij waren druk bezig met onze toetsweek. Nu ligt alle focus voor op ons profielwerkstuk. Hartstikke bedankt voor de hulp tot nu toe! Het zou super zijn als een andere autoriteit naar de overige onbeantwoorde vragen kan kijken! Mochten er eventuele onduidelijkheden zijn over de vragen of iets anders, dan zijn vragen van harte welkom!
Groeten, Daan en Hielke
-
Beste Daan en Hielke,
Om jullie een richting te geven wat betreft enkele van jullie concrete vragen:
Luchtdruk, dichtheid en temperatuur
De reden voor de lagere dichtheid is de lagere luchtdruk om grotere hoogte. Hier vind je formules die verband houden met deze parameters. De dichtheid van het medium heeft natuurlijk directe invloed op de weerstand. Bedenk maar eens wat er met de weerstand gebeurt als je door water moet in plaats van lucht (hogere dichtheid vs. lagere dichtheid).Reynoldsgetal
Het Reynoldsgetal geeft kort gezegd aan hoe laminair (hoe recht) de luchtstroom is. Het getal is karakteristiek voor bijvoorbeeld een windtunnel of een object. Hier wordt het best duidelijk uitgelegd. Kun je aangeven wat je niet begrijpt?Voor de overige vragen zal ik proberen een afspraak te maken met de heer Timmer aan de faculteit LR. Daar horen jullie deze week meer over van mij.
Grt. Wouter
-
Beste Daan en Hielke,
Ik heb nog geen reactie van de betreffende docent. Ik ga het op een andere manier proberen en hoop jullie deze week uitsluitsel te geven. Dat moet wel lukken denk ik.
Hoe gaat het verder met het werkstuk? Hebben jullie de schaatscoach al geïnterviewd?
Grt. Wouter
-
Hoi jongens,
Ik heb inmiddels reactie. Kunnen jullie mij mailen met welke vragen jullie nog zitten?
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
We hebben je een mail verzonden! Mocht deze niet binnen gekomen zijn dan horen we het graag, dan proberen we het opnieuw!
Groetjes, Daan en Hielke