Vortex en helikopter
-
Hallo,
Mijn vriendin en ik zitten in 3VWO.
Wij doen een project over de vortex.
Nu hebben wij informatie gevonden over de term:'Settling with power'.
Alleen deze informatie is in het Engels met moeilijke begrippen.
Mijn vraag is of jullie ons kunnen uitleggen wat het begrip 'settling with power' inhoudt.
Ik heb in de bijlage nog wat informatie ;)
Alvast bedankt!
groetjes,
Karla -
Hoi Karla,
Sorry voor de late reactie, ik hoop dat je er nog wat aan hebt. Ben zelf niet echt thuis op het gebied van helicopters, dus ik moest ook even zoeken. 'Settling with power' noem je de situatie waarin een helicopter zich 'nestelt' in z'n eigen downwash. Dit is een Engels begrip voor het verlies aan lift, veroorzaakt door vortices (meervoud van vortex). Een vortex ontstaat bij vliegtuigen aan het losse eind van de vleugel, ook wel de wingtip genoemd.
Je zou een rotor van een helicopter kunnen vergelijken met een vliegtuigvleugel. Ze bewegen beide met een hoge snelheid door de lucht waardoor er een opwaartse kracht ontstaat. Aan het einde van de vleugel heeft de lucht de neiging om er cirkelvormig omheen te buigen. Op deze foto is dit effect mooi te zien. Dit heet een vortex. Doordat de lucht deze cirkelvormige beweging richting de bovenkant van de vleugel maakt, kun je begrijpen dat er daarom een ongewenste extra kracht bovenop de vleugel wordt uitgeoefend. Deze ongewenste kracht noem je downwash en werkt dus in tegengestelde richting met lift.
Stel nou dat een helicopter geen voorwaartse snelheid (eerste voorwaarde voor 'settling with power') heeft en dus op dezelfde plek blijft hangen. De rotors draaien op vol vermogen (tweede voorwaarde) en er ontstaan vortices aan het eind van elk rotorblad. Dan zul je zien dat er zich een ring gaat vormen van cirkelvormige lucht. Dit wordt een vortex ring genoemd. Als de helicopter in dit geval ook nog met een bepaalde snelheid aan het dalen is (derde en laatste voorwaarde), ontstaat er niet alleen downwash aan de 'tips' maar ook halverwege de rotorbladen. Het gevolg is dat er geen liftkracht meer geproduceerd wordt en de helicopter een fikse daling inzet. Dit fenomeen noem je 'settling with power' en kan erg gevaarlijke situaties opleveren. Vooral als je dichtbij de grond vliegt.
Hoop dat het wat duidelijker is nu ;) Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Zal ze dit keer wat sneller beantwoorden.
Grt. Wouter