PWS - Joint Strike Fighter (JSF)
-
Ik ga mijn PWS over Joint strike fighter doen, maar ik had een vraag of iemand mij kon helpen.
Op het TU Delft werd als het goed is er aandacht aan besteed. is er iemand die mij kan helpen?
Wat ik mij afvraag is van welke materialen het gemaakt is en wat daaraan beter is dan een F-16?
Ook stoffen die vrij komen in de lucht en of er nadelen zijn aan de JSF op alleen de prijs na.
Wat is de bijdrage van TU Delft bij JSF's ?
Is er toevallig iemand die mij kan helpen?Gr Geerd
-
Beste Geerd,
Momenteel ben ik druk met tentamens. Ik zal je vraag in de loop van de week beantwoorden.
Grt. Wouter
-
Hoi Geerd,
Wat cool dat je je profielwerkstuk gaat doen over de JSF. Het klopt inderdaad dat er een samenwerkingsverband was tussen TU Delft en Lockheed Martin over het JSF project. Ik heb een beetje voor je gezocht, maar ik ben bang dat dit verband niet meer bestaat. Ik heb de verantwoordelijke professor voor je gemaild met de vraag of er nog ergens een JSF 'expert' rondloopt op de TU. Ik verwacht de komende dagen antwoord van hem, dus dan hoor je meer.
Voor algemene informatie over de JSF verwijs ik je naar de Nederlandse Wikipedia pagina. Hier kun je je en beetje inlezen. Ook wat betreft de spanning die er momenteel heerst rondom het JSF project. Een tip is om vooral ook even naar de bronnen onderaan de pagina te kijken.
Helaas is de rest van de informatie die je op internet kan vinden voornamelijk in het Engels. De laatste alinea van de paragraaf "Overview" vertelt iets over de gebruikte materialen. Kijk opnieuw ook even naar de gebruikte bronnen. Die staan aangegeven met de vierkante haken [...] en een getal ertussen. Sowieso is de Engelse Wikipedia pagina een goede informatiebron.
Ook op de site van Defensie is het een en ander te lezen. Had je zelf al meer kunnen vinden?
Grt. Wouter
-
Beste Wouter Bouma,
Ik zie je antwoorden tegemoet, in ieder geval ontzettend bedankt dat je ons wilt helpen.
Gr Geerd
-
Beste Wouter,
Ontzettend bedankt dat je wilt navragen of er een expert rondloopt die mij eventueel kan helpen.
Ik had al op wikipedia wat informatie gevonden en ben lid van JSFNews, dus als er iets nieuws gaande is hoor ik dat direct via de mail. Bedankt voor de tip van de engelse wikipedia site, aangezien hier nog meer informatie te vinden is. Alsnog ontzettend bedankt voor je hulp.Gr Geerd
-
Beste Geerd,
Ik heb nog geen reactie gekregen van de betreffende professor. Dus ik heb een tweede prof gemaild. Ook met jullie nieuwe vraag. Benieuwd wat je van Fokker terugkrijgt.
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Wat wij nog wel graag willen weten, is wat de TU voorheen voor bijdrage heeft geleverd aan de JSF?
Wij hebben ook een mailtje gestuurd naar Fokker en hopen informatie te krijgen.
alvast bedankt,Geerd
-
Beste Geerd,
Ik heb voor je rondgevraagd bij verschillende professoren. Helaas is het project al te lang geleden geweest en zijn alle studenten die er ooit aan hebben meegewerkt al een tijdje afgestudeerd. De TU is in ieder geval betrokken geweest bij onderzoek naar een bepaald materiaal, een hybride carbonvezel-titanium laminaat (Hybrid titanium–CFRP laminates). In hoeverre dit is toegepast op de JSF weet ik niet, maar het is in ieder geval wel gebruikt voor de Airbus A380.
Hoe gaat het met het contact met Fokker?
Grt. Wouter
-
Bedankt voor de informatie, kan er zeker wel wat over schrijven.
Fokker heeft nog niets van zich laten horen.
Gr Geerd