Bestraling van voedsel



  • Hallo,

    Op dit moment zit ik in VWO 6 op het Ostrealyceum te Goes.

    Mijn partner en ik willen graag een profielwerkstuk gaan doen over het bestralen van voedsel.
    Verschillende soorten voedsel worden doorstraald met gamma-straling om deze langer te kunnen bewaren. Wij willen een aantal verschillende soorten groente/fruit bestralen en onderzoeken wat het effect van deze straling hierop is. We willen onderzoeken of er veranderingen optreden die met het blote oog waarneembaar zijn, zoals het minder snel rotte of bijvoorbeeld kleurveranderingen. Daarnaast willen we deze bestraalde groente/fruit op microscopisch niveau bekijken of hier veranderingen te vinden zijn door de bestraling.

    Op school is dit onderzoek niet uitvoerbaar omdat we deze stralingsbron en apparaten niet hebben.

    Zou dit onderzoek realiseerbaar zijn?

    Ik wil vragen of de TU ons misschien hiermee verder kan helpen.

    Alvast bedankt,
    Martijn Koole



  • Hoi Martijn,

    Sorry voor de late reactie. Wat een interessant onderwerp heb je gekozen! Ik zal kijken of ik een contactpersoon voor je kan vinden binnen de TU die je misschien kan helpen. Maar heb je verder al nagedacht over welk voedsel het meest geschikt zou zijn om te testen? Wat is precies de werking van de bestraling? En wat is je verwachting?



  • Hoi Martijn,

    Goed dat jullie veel contacten hebben gelegd. Watvoor onderwerp hebben jullie nu gekozen? Als we jullie nog verder kunnen helpen horen we het graag!



  • Hallo,

    Heel erg bedankt voor uw reactie.

    Naast de TU Delft hebben wij verschillende andere universiteiten benaderd. Hier werd dit idee al heel snel van tafel geschoven omdat de uitvoerbaarheid niet haalbaar zou zijn. Dit komt omdat de radioactieve bron waarmee bestraald zou moeten worden te gevaarlijk zou zijn.

    Hierdoor hebben we besloten een ander onderwerp te kiezen.

    Groetjes,
    Martijn Koole



  • Beste Margje,

    We hebben gekozen om oppervlaktegolven te gaan bestuderen (dus de golven in het water).

    We hebben een aantal dingen bedacht die we kunnen onderzoeken:

    • Hoe komt het dat de golven altijd evenwijdig aan de kust het strand raken, ookal gaat de wind en/of stroom een totaal andere kant uit?
    • Wat is de invloed van de waterdiepte op de voortplantingssnelheid van de golven?
    • Wat is de invloed van de waterdiepte op de hoogte van de golven?

    Hierbij zitten we te denken aan een grote bak met water en daarin een plaatje wat op en neer gaat om golven te creëren te maken.

    Daarnaast is onze hoofdvraag nog niet bedacht, want er is ook zo veel om te onderzoeken bij golven. Misschien hebben jullie nog ideeën?

    Alvast bedankt,
    Martijn Koole



  • Hoi Martijn,

    Met oppervlaktegolven kun je inderdaad nog veel kanten op, maar het is een heel interessant onderwerp.

    Om ons forum een beetje georganiseerd te houden, heb ik je bericht gekopieerd naar een nieuw topic in het forum grond & aardwetenschappen.

    http://scholierenlab.tudelft.nl/forum/post1602#p1602

    Zelf studeer ik scheikundige technologie en ben ik dus niet een expert op het gebied van golven. Ik zal vragen of mijn collega van civiele techniek jullie verder kan helpen op het nieuwe topic.


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.