Pws Schaatsen
-
Ik kijk al sinds ik mijn onderwerp gevonden heb hier op dit forum. Maar nog niks over schaatsen gevonden.
Dus heb zelf maar een account aangemaakt om wat vragen te stellen.Mijn profielwerkstuk gaat over Schaatsen. Dit is natuurlijk heel breed en daarom zal ik hier even mijn hoofd en deelvragen neer zetten.
Hoofdvraag: Waarom word de 1500m tegenwoordig sneller geschaatst dan in 1971?
Deelvragen:
- Wat heeft de verandering van het ijs en de ijsbanen ermee te maken?
- Wat heeft het dak op de ijsbaan verbeterd?
- Waar bestaat het ijs uit?
- Waar bestond het ijs vroeger uit?
- Wat heeft de verandering van de kleding er mee te maken?
- Hoe is de aerodynamica verbeterd?
- Wat voor kleding droegen de schaatsers vroeger en wat nu?
- Wat heeft de verandering van vaste schaats naar klapschaats ermee te maken?
- Waarom is het beter?
- Wat zijn de nadelen hiervan?
- Hoe werkt het systeem?
- Waarom kan het geleverd vermogen veel beter worden benut met een klapschaats dan met een vaste schaats?
- Wat is de grootste snelheid die een mens op schaatsen kan bereiken?
- Is er iets veranderd in de training van de schaatsers?
- Hoe word er nu getraind?
- Wat is het verschil met de trainings activiteiten van vroeger?
- Wat kan de nieuwste uitvinding op schaatsgebied hieraan verbeteren (duoschaats)
- Wat ik het maximaal leverbaar vermogen met deze schaats
- Wat is de werking van deze schaats.
Nu hoorde ik dat TU Delft veel heeft ontwikkeld op het gebied van schaatsen. Alleen kan ik weinig tot geen artikelen over bijvoorbeeld de ontwikkeling en werking van de klapschaats of aerodynamische pakken.
Misschien weet iemand hier hoe ik er beter naar kan gaan zoeken of heeft iemand linkjes voor informatie over mijn deelvragen.
Alvast bedankt.
-
Beste Colle,
Het klopt inderdaad dat er onderzoek gedaan wordt naar schaatsen op de TU Delft. Maar voordat ik je verder kan helpen, zul je eerst wat diepgaander moeten zoeken naar antwoorden op je deelvragen. Als je dit hebt gedaan, kun je iets gerichtere vragen stellen, zodat ik je beter kan helpen en eventueel in contact kan brengen met een onderzoeker van de TU. Heb je wikipedia al geprobeerd?
Groeten Thijs