Zonnepaneelopstelling PWS
-
Beste TU/D,
Ons profielwerkstuk bestaat uit een literair onderzoek over de werking van zonnepanelen en over een experimenteel onderzoek waarin we willen gaan kijken onder welke omstandigheden de elektrische opbrengst van een zonnepaneel het hoogst is. Hiervoor willen we zoveel mogelijk variabelen testen. Zelf kwamen we al op het verband met de hellingshoek en geografische ligging. Weten jullie misschien meer variabelen die inderdaad te testen zijn op school en wat belangrijk is bij het aanschaffen van de opstelling(en)? (zoals een speciale lichtbron etc.)
Mvg,
Benjamin en Wout
O.R.S. Lek en Linge
6VWO -
Hoi Benjamin,
Leuk onderwerp heb je gekozen voor je PWS! Heb je al een beetje op deze website rondgekeken? Op het forum ben je namelijk niet de enige die zonnecellen heeft als onderwerp. Uit eerdere posts kun je denk ik wel inspiratie halen voor je onderzoek. Denk bijvoorbeeld aan de invloed van het weer op de opbrengst van elektriciteit.
We bieden als scholierenlab ook een workshop Zonnecellen aan, de precies bedoelt is voor mensen zoals jij. Meer informatie over deze workshop kun je hier vinden. Als dit je wat lijkt, meld je dan zo snel mogelijk aan!
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.
Groeten,
Matthijs -
Hoi Benjamin en Wout,
Volgens mij zitten jullie op de juiste weg en hebben jullie er al goed over nagedacht. Ik neem aan dat jullie voornamelijk metingen van het rendement/productie van het paneel willen doen. Je moet dan het geproduceerde vermogen van het paneel kunnen meten met een stroom/spanningsmeter (een spanningsBRON heb je niet nodig, dat is je paneel zelf). Het tweede wat je moet kunnen meten is de hoeveelheid licht (de lichtintensiteit of irradiance in het engels) die op je paneel valt. Het makkelijkste en goedkoopste is om een (regelbare)bouwlamp te gebruiken. Vervolgens gebruik je een fotometer o.i.d. om de intensiteit te meten. Volgens mij is dit alles wat jullie nodig hebben voor het experiment.
Groeten,
Matthijs -
Beste Mathijs,
Bedankt voor je hulp en we zouden inderdaad graag willen onderzoeken wat de invloed van 's ochtends/'smiddags en temperatuur is op de opbrengst van de zonnecellen.
We zouden daarom ook graag naar de workshop komen eind november maar helaas moet ons concept PWS rond deze tijd ook ingeleverd worden, we denken daarom dat het handig is dat we deze experimenten hiervoor gaan doen. De opstelling om het verband met de hellingshoek te meten is niet zo ingewikkeld en met enig research kunnen we er ook achter komen wat het verschil is in lichtinval bij zomer/winter omstandigheden en het verschil van lichtinval op verschillende tijden van de dag. We willen het liefst zo snel mogelijk gaan experimenteren maar we zouden graag willen weten wat voor spullen wij het best kunnen aanschaffen voor onze experimenten(tenzij ze op school aanwezig zijn). Wij dachten zelf aan een kleine zonnepaneel van tabloidformaat die we kunnen aansluiten op een spanningsbron en meter, waar we met een sterke lichtbron (waar de sterkte van verstelbaar is) op kunnen schijnen.Groeten,
Benjamin en Wout