Zonne energie
-
Hallo forum beheerder,
Mijn naam is Daniel Blommestein en zit in 6 VWO.
Ik ga naar school op het BRC in Krommenie.
I.v.m. mijn profielwerkstuk wilde ik een practicum uitvoeren, indien dit mogelijk is.
Mijn profielwerkstuk gaat over de vraag: "Waar op de wereld is de gunstigste plaats om een zonnepanelen park te bouwen". Vanwege de verschillende factoren die invloed hebben op het rendement en uiteindelijk de plaats, zou ik graag enkele factoren willen testen in een practicum. Dit omvat schaduw,regen,bewolking, temperatuur en eventueel de hoek van het paneel. Verder de eerder vanzelfsprekende factoren als het oppervlak, materiaal en dakrichting. Voor kritiek en op- of aanmerkingen sta ik uiteraard open.
In afwachting van uw antwoord,
Daniel Blommestein -
Hoi Daniel,
Goed dat je je hebt aangemeld! Ik ga nog even voor je navragen of de factoren die jij noemt ook worden besproken, daar kom ik zo spoedig mogelijk op terug.
Wat in ieder geval belangrijk is, is dat je een goed plan klaar hebt van wat je precies wilt testen, wat voor opstelling hier voor nodig is, hoe je bepaalde waardes gaat meten en hoe je je resultaten opslaat e.d. Probeer daar alvast goed over na te denken.
Als je nog meer vragen hebt, laat het weten!
Groeten,
Matthijs -
Hallo Matthijs,
Hartelijk bedankt voor je reactie en goeie tip.
Mijn aanmeldingsverzoek is verzonden en ik hoop het meeste er uit te halen.
Ik weet alleen niet of het mogelijk is de factoren schaduw,regen,bewolking en temperatuur te testen tijdens de workshop. Dit staat namelijk niet vermeld.In afwachting van antwoord,
Daniel Blommestein -
Hoi Daniel,
Je hebt een leuk en actueel onderwerp gekozen voor je PWS. Je bent niet de enige die dit heeft gedaan, en omdat het zo'n mooi onderwerp is organiseren we zelfs een workshop over zonnepannelen. Meer informatie kun je hier vinden:
Volgens mij is dit precies wat jij nodig hebt! Als je interesse hebt kun je je e-mail adres achterlaten en krijg je automatisch een mailtje als de inschrijving opent.
Als dit niet is wat je zoekt, laat het even weten, dan kijken we nog even verder.
Groetjes,
Matthijs -
Hallo Mathijs,
Allereerst, bedankt dat je zo vlug reageert.
Aangezien ik ruim op tijd ben voor de workshop, kan ik mijn plan tot in de details uit werken.
Dan zal ik alleen wel moeten weten welke factoren ik kan testen en welke materialen ik ter beschikking heb.
Wanneer ik over deze informatie beschik, maar dit hangt gedeeltelijk van u af, zal ik zo spoedig mogelijk het plan maken.Groeten,
Daniel Blommestein -
Hoi Daniel,
Ik heb geen inventaris van wat er aanwezig is bij het practicum. Natuurlijk zijn er panelen om mee te testen en alle (multi)meters die nodig zijn om de spanning, stroom,vermogen e.d. te bepalen. Een bouwlamp doet dienst als "zon". Als je je op geeft voor het practicum krijg je van te voren nog meer informatie toegestuurd. Hier kun je misschien ook nog in vinden of alles wat je nodig hebt aanwezig is.
Als je specifiek tests wilt doen met filters o.i.d. kun je deze het beste zelf mee nemen denk ik.
Groeten,
Matthijs -
Hallo Matthijs,
Het idee met de filters is inderdaad een simpele, maar toch efficiënte manier om bewolking na te bootsen. Aangezien mijn onderzoeksvraag is, waar is de meest ideale plaats, wilde ik oorspronkelijk zoveel mogelijk verschillende weersomstandigheden testen. Dit om te testen wat voor invloed het heeft op het rendement, en regen daarom het liefste ook. Ik wist van te voren dat ik waarschijnlijk niet alles kon testen, maar dat hoort er nu eenmaal bij (de temperatuur). Na al een beetje onderzoek gedaan te hebben vond ik dat de ideale temperatuur voor het hoogste rendement rond 25* Celcius was, maar daar wilde ik oorspronkelijk ook mee experimenteren. Zou u mij een inventaris kunnen sturen van het materiaal wat ik ter beschikking heb?
Groeten van Daniel -
Hoi Daniel,
Ik heb even nagevraagd wat er allemaal precies wordt behandeld tijdens de workshop. De factoren schaduw en invalshoek komen sowieso aan bod. De factor bewolking zou je misschien kunnen meten door verschillende semi-transparante filters voor de zon/lamp te houden.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met de factor regen. Bedoel je dan de stroom productie als er druppels op het paneel liggen?
De factor temperatuur lijkt me vrij lastig te meten, aangezien je dan de hele opstelling op zou moeten warmen. Hoe zie je dit voor je?
Groeten,
Matthijs -
Hoi Daniel,
Ik heb toch nog een lijstje gevonden met wat er allemaal aanwezig is. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Inventaris:
• Customized shading plate | PVLAB
• Loadbox, dual-channel | PVLAB
• Rheostat | PVLAB
• ST 01 Solar module connector, indoor | IKS Photovoltaik
• ST 02 Simulated solar module | IKS Photovoltaik
• ST 14 Module stand | IKS Photovoltaik
• Banana plugs | Multi-Contact
• Digital level meter | Laserliner
• ST 24 Digital multimeter | ELV Elektronik
-
Hoi Daniel,
Wat zou je precies willen voorbereiden aan de workshop? Je wordt goed begeleid door een docent die je alles gaat uitleggen en waar je met eventuele vragen terecht kan.
Natuurlijk mag je mij e.e.a. vragen over de studie werktuigbouwkunde. Echter, ik heb geen bachelor werktuigbouwkunde aan de TU gedaan, dus ik weet niet of ik al je vragen kan beantwoorden. De TU heeft goede programmas voor het voorlichten van nieuwe studenten, zoals meeloopdagen en proefstuderen. Als ik jou was, zou ik daar eerst naar kijken.
Groeten,
Matthijs -
Hallo Mathijs,
Mijn excuses voor mijn langdurige afwezigheid.
Als gevolg van drukte op school en andere zaken is dit onderwerp een beetje op de achtergrond geraakt.
De inventarisatie lijst ziet er prima uit, alleen is het probleem dat ik niet weet wat ik er mee aan moet.
Op het internet kan ik niet heel simpel uitzoeken wat het precies inhoud.
Dit maakt het voorbereiden voor de dag ook tamelijk lastig.
Verder ben ik na het bezoek aan open dagen erg geïntresseerd geraakt in werktuigbouwkunde.
Is er de mogelijkheid dat ik u, buiten het forum om, enkele vragen kan stellen over uw ervaring in de studie.Alvast hartelijk bedankt,
Daniel Blommestein