PWS Drones
-
Hallo!
Ik (Willem) en een vriend van mij (Roy) willen ons profielwerkstuk doen over drones. We willen uitleggen hoe ze werken en ook de cultuur er omheen beschrijven/uitwerken. Onze ambitie is ook om zelf een drone te maken (in de vorm van een quadrocopter) en daar dan proeven mee te doen. Echter weten we niet precies wat we dan willen onderzoeken. Ons leek het meten van de maximale opwaartste kracht (liftkracht) een goede optie, maar is dit haalbaar? Want aangezien we ook de drone zelf zullen moeten bouwen en afstellen zal hier ook al veel tijd in gaan zitten. Onze begeleider wil echter dat we ook metingen doen, dus we kunnen niet alleen de drone bouwen maar moeten daarnaast dus ook nog metingen doen aan de drone. We vroegen ons ook af hoe we dit alles het beste zouden kunnen financiëren, aangezien de onderdelen voor een drone bij elkaar op z'n minst 200 eu zijn.
Wij hopen via deze weg iemand te vinden die ons kan helpen met goed advies!Met vriendelijke groet,
Willem Vergouwen & Roy Schoenmakers (6VWO)
Theresialyceum Tilburg
-
Ha jongens,
Vet project! Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in de modelbouw en daarom ook niet heel veel weet van quadcopters. Wat ik in ieder geval wel weet is dat het zelf bouwen, afstellen en programmeren heel veel tijd en precisie vergt. Dit op zichzelf is al meer dan PWS-waardig. Daar zul je je begeleider van moeten kunnen overtuigen.
Op internet is veel informatie te vinden over het zelf bouwen van een quadcopter. Deze websites kunnen je al een heel eind op weg helpen:
[list=*]
Je kunt tegenwoordig ook kant-en-klare quadcopter pakketten kopen. Prijzen verschillen van 50 euro tot 3000 euro, geheel afhankelijk van de mate van professionaliteit natuurlijk. Hier kun je er meer over vinden. Ik zou alleen niet heel goed weten hoe je van zo'n project een profielwerkstuk kan maken. Je kan inderdaad de opwaartse kracht meten, maar om er dan een onderzoek van te maken zal je jezelf bijvoorbeeld moeten afvragen: hoe kan ik de quadcopter zo aanpassen dat hij meer opwaartse kracht genereert? Dat zou een interessant iteratief proces worden met onder andere massa, vermogen en stabiliteit als parameters. Wel een ingewikkeld proces trouwens. Standaard bouwpakketten zijn immers goed doordacht.
Ik denk dat het interessanter en vooral leuker is om een quadcopter zelf te maken. Zoals ik al zei: dat is op zichzelf al profielwerkstuk waardig. Je zou bijvoorbeeld de communicatie tussen hardware en software kunnen uitpluizen en hierbij de software zelf kunnen schrijven. Ik denk dat het wel goed gaat als je met zo'n plan naar je begeleider stapt.
Wat betreft de kosten: ik denk dat je moeilijk sponsors kan werven voor een modelbouw project als deze. Misschien dat je de school kan vragen om een bijdrage.
Houd me maar op de hoogte!
Grt. Wouter