Zonne-energie
-
Hi, wij zijn Floris, Ben en Gina uit VWO6. Wij maken voor ons PWS een op afstand bestuurbaar autootje dat op zonne-energie moet gaan rijden. We willen graag weten hoe groot ons zonnepaneel zal moeten zijn om de auto een redelijke snelheid mee te kunnen geven. Hoeveel Volt hebben we nodig om het autootje te laten rijden? En hoe kunnen we de auto laten rijden en tegelijkertijd laten opladen?
We hopen dat jullie ons kunnen adviseren!
Mvg,
Floris, Ben en Gina -
Hi!
Hebben jullie nog een antwoord voor ons?
Mvg,
Floris, Ben en Gina -
Hallo Jongens,
Allereerst sorry voor de late reactie! Het is een drukke periode geweest en ik had graag eerder antwoord willen geven. Verder vind ik het leuk om te zien dat jullie zo geïnteresseerd zijn in zonne-energie en hier wat mee willen doen!
Wat ik van jullie verhaal begrijp is dat jullie al een elektrisch bestuurbare auto hebben en de toevoer van energie door middel van een zonnepaneel willen doen, klopt dit? Dit doet mij natuurlijk gelijk denken aan de Nuna die hier ieder jaar op de TU gebouwd wordt.
Hebben jullie al een hoofdvraag bedacht voor jullie onderzoek?
Wanneer je met de auto aan de slag gaat is het belangrijkst om in gedachte te houden dat wanneer je bijvoorbeeld 2 Ampere van je zonnepaneel krijgt, je hier bijvoorbeeld 1A van voor het rijden zou kunnen gebruiken en 1A voor het opladen van de accu.
Ik ben echter bang dat je auto altijd meer zal gebruiken dan dat je uit de zonnecel zal kunnen halen. Dit betekent dat de auto eerst zal moeten opladen in de zon om vervolgens deels op de accu, deels op de energie die constant wordt gewonnen zal kunnen rijden. Hoe groot wordt jullie auto ongeveer?
Je zult een circuit moeten maken waarvan de energie uit het zonnepaneel wordt omgevormd tot een spanning waarmee je de accu/batterij kunt opladen. Sluit je deze accu vervolgens aan op de elektromotor van de auto dan zal het moeten lukken.
Ik hoop dat ik jullie hiermee een stapje verder heb geholpen en ik wacht jullie reactie af!
Groetjes,
Joost -
Hoi jongens!
Momenteel is de student die antwoord op jullie vraag heeft op vakantie. Hij zal volgende week terug zijn en reageren.
Grt. Wouter