PWS Schokdemper die energie opwekt
-
Hallo,
Ik ga een pws maken over schokdempers, die ipv alleen energie kosten (bij het inveren bijvoorbeeld) energie opleveren.
maar ik loop al vast bij het verzinnen van deelvragen.
Want ik weet eigenlijk niet wat ik precies voor vragen moet verzinnen.
Ik moet denk ik gewoon eerst uitleggen hoe ze werken, dan wat voor soorten schokdempers er zijn, en dan kijken wat de beste soort schokdemper zou zijn voor dit doel + berekeningen?Als iemand ideeën of iets dergelijks heeft, tell me !
mvg,
Floris Schoonderwoerd
-
Beste Floris,
Ik denk dat je wel al op de goede weg zit, dus probeer je laatste zin te formuleren in vragen: Hoe werkt een schokdemper enz enz? Daarnaast zul je nog uit moeten zoeken hoe er energie terug te winnen is. Heb je ons stappenplan ([url]http://scholierenlab-test.tudelft.nl/stappenplan/[/url]) bekeken? Dit kan je wat meer houvast geven tijdens het opstellen van je deelvragen. Heb ik je hiermee een beetje verder geholpen? Succes!
Groeten Thijs
-
Hallo,
weet jij misschien welke krachten er op een schokdemper werken?
Of heb je misschien ergens lectuur waar ik hiervoor informatie kan vinden?
Ik kom zelf niet veel verder dan een verticale kracht bij het inveren/uitveren.mvg,
Floris Schoonderwoerd
-
Hey Floris,
Ik raad je aan om een tekening met alle krachten daarin te maken (free body diagram in het engels). Een schokdemper kan alleen meer krachten dempen in de lengte richting. Weet je al precies hoe een schokdemper werkt, want dat help je een stuk op weg in het aanpakken van dit deelprobleem? Als je je tekening dan een keer opstuurt kan ik je weer verder helpen.
Groeten Thijs