Blue Energy
-
Wij, (Wout en Wouter) doen ons profielwerkstuk over Blue Energy. We wouden ons daarbij verdiepen in een Blue Energy cel. Ondertussen hebben we al aardig wat informatie verzamelt over ons onderwerp. We willen ons specifiek richten op de volgende techniek: Reverse Electrodialysis (RED).
Onze hoofdvraag en deelvragen zijn trouwens:
Onderzoeksvraag:
Hoe optimaliseer je de hoeveelheid energie die opgewekt wordt door middel van een blue energy cel?Probleemstelling:
De huidige manier van energie opwekken met behulp van een blue energy centrale is niet altijd rendabel en zo ook verre van optimaal.Doel:
Wij willen onderzoeken hoe wij een blue energy cel rendabel kunnen maken.Deelvragen:
- Heeft temperatuur invloed op de energie die de cel opwekt en zo ja, wat is de ideale temperatuur hiervoor?
- Hoe hebben verschillende zoutconcentraties invloed op de energie die opgewekt wordt en wat is de ideale concentratie?
- Heeft het aantal membranen invloed op de energie die opgewekt wordt en zo ja, wat is het ideale aantal hiervoor.
- Hoe heeft de stroomsnelheid van het water invloed op de hoeveelheid energie die wordt opgewekt?
Om dezen vragen te beantwoorden wouden we experimenten uitvoeren op zo'n blue Energy cel. Nu is het probleem dat onze school die niet heeft. We hebben er al wel bouwpakket gevonden voor een NLT module, maar die is wat prijzig (300 euro). Heeft de Tu-Delft hier ook onderzoek naar gedaan en weet iemand of dit goedkoper te krijgen is?
-
Beste Joost,
Ook wij, Lennard en Tim, houden ons pws over Blue Energy.
Wij willen graag weten of het al rendabel is om z'n Blue Energy centrale te bouwen (bij de afsluitdijk bijvoorbeeld). Wij willen ook graag een proef doen met een Blue Energy cel als dat mogelijk is. Deze proef is niet mogelijk en we werden er van het kastje naar de muur gestuurd, vandaar dat wij het nu hier proberen. Ook hebben we het scholierenlab al gemaild, maar daar is nog niet op gereageerd. Zou u ons kunnen helpen met het uitvoeren van een experiment?Bij voorbaat dank,
Lennard en Tim
-
beste Wout en Wouter,
een interessant onderwerp. Nu weet ik zelf niet of wij op de TU zo'n opstelling hebben staan of een cel waarmee we een opstelling kunnen maken. Dat zal ik na moeten gaan. Ik ga er even achteraan. Jullie horen van mij.
Verder nog wat tips:
ga eens kijken of ze bij de frisia zoutfabriek in Harlingen misschien iets hebben. Daar hebben ze deze techniek in 1995 getest.succes alvast!
groetjes,
Joost -
De bijgevoegde proefbeschrijving is trouwens een globaal idee van het experiment dat we willen uitvoeren.
-
beste Lennard en Tim,
via de mail heb ik al gereageerd op jullie vraag voor een onderzoek. Maar hier doen wij op dit moment op de TU niet zoveel aan. Dus hebben wij ook niet een proefje dat op dit moment te doen is voor handen.
Hebben jullie al theorethische waarden die er uit zouden moeten komen en zien jullie mogelijkheden om de proeven zelf thuis op te zetten?
hoor het graag en zal kijken of ik jullie in ieder geval met de theorie verder kan helpen.
groetjes,
Joost -
Wij hebben via de Wageningen universiteit een Blue Energy pakket gekocht voor €360. Dit pakket werkt prima en we hebben er veel aan gehad.
-
Kijk een aan. Dat ziet er goed uit. Kunnen jullie hier iets mee? Graag hoor ik hoe het jullie bevalt, dan kan ik het ook aan anderen aanraden in de toekomst indien het weer voorkomt.
Mochten jullie nog vragen hebben, hoor ik het graag.
groetjes,
Joost -
Beste Joost en leerlingen die bezig zijn met blue energy,
misschien handig om te weten: onderzoeksinstituut Wetsus doet onderzoek naar Blue Energy. Wetsus is gehuisvest in Leeuwarden. Voor het onderwijs hebben ze speciale blue energy opstellingen die scholen kunnen kopen.
Scholen kunnen de opstelling echter ook lenen via: www.itsacademy.nl/leskisten
De reservering moet wel door de leerkracht worden gedaan. Er zijn geen kosten aan verbonden.Voor de theorie zou ik kijken naar de gelijknamige NLT-module (www.betavak-nlt.nl)
succes met jullie profielwerkstukken.
groeten,
Bart -
Mooi,
goed dat het gelukt is! Heel veel succes nog met het profielwerkstuk.
groetjes,
Joost