Cafeïne gehalte in koffie
-
Beste meneer/mevrouw,
Wij, Ilyas en Sam, zijn leerlingen van de Dalton Den Haag. Wij zijn begonnen aan ons proefwerkstuk, en lazen op jullie website dat jullie PWS-ondersteuning geven. Aangezien Sam en ik veel interesse hebben in Chemie studeren in Delft, vonden we dit een goed plan. Op onze school hebben wij niet de gelegenheid om het experiment uit te voeren. Wij willen namelijk onderzoek doen naar het cafeïne gehalte van energiedrankjes en koffie. Wij willen de pure cafeïne extraheren uit deze drankjes. Zouden wij dit experiment in jullie lab kunnen uitvoeren? Graag horen we van jullie terug.
Met vriendelijke groet, Sam Ouwerkerk en Ilyas van der Spek
-
Hoi Sam en Ilyas,
Wat leuk dat jullie ons hebben gevonden, jullie zijn hier ook zeker aan het goede adres. Ik studeer zelf Life Science & Technology (de tegenhanger van MST), waar we ook veel bezig zijn met chemie.
Hebben jullie al een idee hoe je de caffëine uit deze drankjes wilt extraheren. Ik heb bijvoorbeeld deze experimentbeschrijving gevonden (http://chemieleerkracht.blackbox.website/index.php/extractie-van-cafeine-uit-koffie/), waarvan ik denk dat deze opzich op een middelbare school uitgevoerd zou kunnen worden. Mocht dit niet zo zijn of jullie hier andere ideeën bij hebben hoor ik dat graag. Dan zou ik namelijk even rond kunnen kijken of wij hier faciliteiten voor jullie hebben.
Ik zag dat jullie ook een mailtje hadden gestuurd naar de scholierenlab mail. Deze zal ik niet meer beantwoorden, zodat we hier gewoon verder kunnen met ons gesprek.
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Bjorn