Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

PWS Trebuchet

Natuurkunde
    2
    6
    50
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • G
      Gijsbeuz
      voor het laatst aangepast door

Goedendag,

Wij zijn Aron en Gijs en wij zitten op dit moment in VWO 6.

Wij zijn bezig met een PWS over een trebuchet. Wij hebben al een kleine trebuchet gemaakt en binnenkort gaan wij een grotere bouwen.
      Het bouwen van zo'n trebuchet is hartstikke leuk, maar er moet natuurlijk ook een onderzoek bij.

Wij richten ons op de efficiëntie en dus het rendement van de trebuchet. Het doel is om de trebuchet te optimaliseren. (of tenminste: erachter komen wat nodig is om een trebuchet efficiënter te maken.)
      Bij een trebuchet gaat het natuurlijk om krachten, snelheid en energie. Er zijn drie belangrijke delen van de trebuchet: het contragewicht, het projectiel en de arm die als hefboom werkt.

Op dit moment hebben we formules nodig waarmee wij het rendement kunnen berekenen. Op zich kunnen we dit nu al, maar dat is dan op een laag niveau, met enkel de formules voor zwaarte- en kinetische energie. Het liefst zijn de formules niet te lastig te begrijpen voor ons, omdat we het goed moeten kunnen onderbouwen in ons PWS.

Maar misschien hebben we echter helemaal geen nieuwe formules nodig, maar alleen een beetje inzicht.
      Als iemand ons wil helpen, horen wij dat graag!

Met vriendelijke groetjes,

Aron en Gijs

Liam van VugtL 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • Liam van VugtL
        Liam van Vugt @Gijsbeuz

Beste @Gijsbeuz ,

Jullie hebben een erg interessant onderwerp! Er valt inderdaad heel veel te rekenen aan wat er allemaal gebeurt in een trebuchet wanneer deze iets lanceert. De tak van de Natuurkunde die dit mooi beschrijft is de klassieke mechanica van Newton, met krachten, krachtmomenten en energie.

Het efficiënt maken van een Trebuchet is een interessant onderwerp. Natuurlijk is het belangrijk om te definiëren wat je bedoelt met 'efficiënt'. Gaat het om bijvoorbeeld het warmteverlies in de scharnieren? Of juist om zoveel mogelijk van de energie van het contragewicht omzetten in snelheid van het projectiel?
        Wanneer jullie dit duidelijk hebben kan er gerekend gaan worden.

Ik kan jullie hier op het forum verder opweg helpen met het maken van de berekeningen, of we kunnen een gesprek inplannen waar we dit samen kunnen doen. Dit kan hier fysiek in Delft of online. Laat maar weten wat het beste voor jullie uitkomt!

Groetjes,
        Liam van Vugt

G 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • G
          Gijsbeuz @Liam van Vugt

Beste Liam van Vugt ,

Bedankt voor de snelle reactie! Ik denk dat wij met ons onderwerp vooral gaan richten op het omzetten van energie naar snelheid van het projectiel.
          Ik ga er niet vanuit dat we veel aan de scharnieren kunnen veranderen, alhoewel dat wel nog een goed idee is om iets mee te proberen!

Zelf kan ik wel binnen de komende twee weken naar TU Delft komen, daarna heb ik toetsweek. Aron heeft wat minder tijd, dus die zou alleen met een online gesprek mee kunnen doen.
          Mij lijkt het beter om zelf naar Delft te gaan, dat is wat makkelijker qua communicatie.

Dan moet ik alleen nog weten wanneer het mogelijk is en waar ik op TU Delft moet zijn.

Groetjes,
          Gijs Beuzenberg

• Liam van VugtL
            Liam van Vugt @Gijsbeuz

Beste @Gijsbeuz ,

Dat klinkt goed! Dan kunnen we in Delft verder sparren over jullie ontwerp en het rekenwerk.
            Voor nu stel ik dinsdag 21 Oktober voor ergens in de ochtend. Zou dit werken voor je? We kunnen het gesprek houden in de Delft Science Centre (gebouw 26A van de TU)
            Anders zou donderdag 23 Oktober tussen 11:00 en 13:00 ook nog kunnen. Laat maar weten!

Groetjes,
            Liam

G 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • G
              Gijsbeuz @Liam van Vugt

Beste Liam van Vugt ,

Dinsdag 21 oktober klinkt prima, Aron zou het waarschijnlijk ook kunnen halen.
              Hoe laat in de ochtend bedoel je precies? Ik zie dat het campus al om 8 uur open gaat, maar ik weet niet hoe relevant dat is...

Groetjes,
              Gijs Beuzenberg

• Liam van VugtL
                Liam van Vugt @Gijsbeuz

Beste @Gijsbeuz ,

Dan staat 21 Oktober genoteerd! Ik dacht zelf aan 09:30, kan ook ietsjes eerder of later als dat beter is voor jullie. Zoals eerder vermeld kunnen jullie naar gebouw 26A (Delft Science Centre) komen. Ik heb je een prive bericht gestuurd met hoe je dan daar binnen kan komen!

Groetjes,
                Liam

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                • First post
                  Last post
                Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors