Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

pws, brandstof uit algen

Brandstoffen & biobrandstoffen
    3
    5
    72
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • J
      jools.rd
      voor het laatst aangepast door

beste,

Ik doe samen met twee vriendinnen mijn profielwerkstuk over alternatieve brandstoffen, en mijn deel is specifiek gericht op brandstof uit algen.
      Ik heb moeite met het vinden van een proefopzet dat we kunnen uitvoeren, omdat er overal een speciale mechanische pers voor nodig is. Verder heb ik ook veel gezien over ethanol en methanol alleen weten wij niet of we dit kunnen uitvoeren op onze school dus zoeken we eigenlijk een alternatieve proefopzet.
      Hebben jullie misschien tips een geschikte proefopzet te vinden/bedenken of eventueel andere zoektermen die ons zullen helpen?

Alvast bedankt!
      Vriendelijke groet,
      Jools, Olivia en Fedra

Demi SchrauwenD 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • Demi SchrauwenD
        Demi Schrauwen PWS TU Delft admin @jools.rd

Heyy @jools-rd,
        Jullie hebben een super interessant en relevant onderwerp gekozen voor jullie PWS! Ik heb even in het onderwerp gedoken en ik denk dat er een proefje met huis, tuin en keukengerei mogelijk is! De brandstof die uit algen gehaald wordt is voornamelijk energie wat wordt opgeslagen in de vorm van lipiden ofwel oliën. Je kan zon extractie proces op een versimpelde manier uitvoeren:
        je kan algen uit de sloot halen en deze kweken, de stappen daarvoor kan je makkelijk terug vinden op wikihow :). Je kan daarnaast ook nog kijken naar het effect van de hoeveelheid voeding of zonlicht. Na het kweken kan je de algenpasta filteren en drogen. Als je dan het drooggewicht bepaald weet je ook hoeveel biomassa aan algen je hebt. Dit is handig om onderling te kunnen vergelijken hoe groot je olieopbrengsten per gram biomassa zijn. Om de lipiden te extraheren kan je het algen poeder oplossen in een andere olie (bv olijfolie of zonnebloemolie). Dit moet je dan goed malen/ staafmixen om de oliedeeltjes uit de algen vrij te maken. Na het filteren zou je dan een "toegevoegde olie+ algenolie extract" mengseltje over moeten houden! Dan kan je aantonen dat de algen olie hebben geproduceerd, waar later dan weer brandstof van gemaakt kan worden.
        Zorg dat je tussendoor een soort dagboekje bijhoudt met alle observeringen en hoeveelheden, want dan is een conclusie trekken makkelijker.

Ik hoop jullie zo een beetje op weg geholpen te hebben! Mocht je nog verdere vragen hebben kan je die hier weer kwijt!

Groetjes,
        Demi

J 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • J
          jools.rd @Demi Schrauwen

hey @Demi-Schrauwen,
          heel erg bedankt voor de hulp! we zijn ondertussen al een stukje verder gekomen alleen zijn we nu opzoek naar een proefje waarmee we kunnen bewijzen dat de brandstof uit algen daadwerkelijk werkende is. Het liefste iets in de richting van een model autootje, aangezien we dit ook met waterstof hebben gedaan. Het belangrijkste is dat het rendement berekent kan worden, door energie(in)=energie(uit) toe te passen in het rendement. hiervoor hebben we natuurlijk de snelheid etc nodig, waardoor wij vast lopen.
          alvast bedankt!

Groetjes,
          Jools, Fedra en Olivia

Demi SchrauwenD S 2 Antwoorden Laatste antwoord Reageren Citeren 0
          • Demi SchrauwenD
            Demi Schrauwen PWS TU Delft admin @jools.rd

Hey @jools-rd,
            allereerst sorry voor de late reactie, door deadlines ben ik het forum even vergeten te checken. Wat goed dat jullie al verder onderzoek hebben verricht! Het bouwen van een modelautootje valt alleen een beetje buiten mijn kennis dus ik zal even rondvragen of een van mijn collegas jullie beter kan helpen!

Alvast veel succes!

Groetjes,
            Demi

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • S
              swrvanrappard @jools.rd

hey @jools-rd

Ik ben Splinther en neem jullie vraagstuk even over Leuk dat jullie zo ver zijn! Een complete brandstofproef met een modelauto is op school vaak lastig, omdat je daarvoor zuivere biodiesel en speciale motoren nodig hebt. Twee haalbare opties zouden kunnen zijn ofwel een verbrandingsproef; maak een kleine extractie van algen (met bv. ethanol of een draagolie), droog de biomassa en test een druppel van de olie op een lepeltje. Meet massa voor/na, brandtijd en vergelijk dit met plantaardige olie. Zo kun je met literatuurwaarden de energie en rendement berekenen. Als tweede optie zouden jullie een extractie-opbrengst + berekening kunnen maken, dit zou er als volgt uit kunnen zien. Kweek algen onder verschillende condities, oogst en droog ze, bepaal het droge gewicht en extraheer olie. Weeg de olie en bereken de opbrengst (% olie/biomassa). Met bekende calorische waarde van biodiesel (~37 MJ/kg) kun je een theoretisch rendement berekenen en vergelijken tussen condities. Zo bewijs je dat algen olie leveren die als brandstof bruikbaar is, zonder ingewikkelde pers of motor.
              Ik hoop dat jullie hier weer iets verder mee komen anders kan ik jullie nog verder helpen

Groet,
              Splinther

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
              • First post
                Last post
              Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors