PWS: Aardbevingsbestendigheid
-
Beste organisatie,
Wij zijn dit jaar bezig met een PWS over aardbevingsbestendig bouwen. Hierbij leek het ons een goed idee om gebruik te maken van een trilplaat waarop wij verschillende modellen zouden kunnen testen. Zouden wij hiervoor misschien gebruik kunnen maken van de apparatuur waarover jullie op de TU beschikken? Indien dit mogelijk is, zijn er dan nog belangrijke dingen die wij moeten weten?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Boudewijn en Thijmen -
Hallo Boudewijn en Thijmen,
Wat leuk dat jullie je PWS over aardbevingsbestendig bouwen doen! Jullie kunnen zeker langskomen om jullie modellen te testen op de trilplaat! Let erop dat de trilplaat 15 bij 20 cm is, dus dat de onderkant van het model die maat aanhoud. Als het groter is past het namelijk niet. Maak de modellen verder niet 'te stevig', het doel is namelijk om goede resultaten te krijgen! Ik raad aan om makkelijke en flexibele materialen te gebruiken. Hier werken wij meestal met houten ijsstokjes en lijm. Als jullie nog verdere vragen hebben voor jullie bezoek aan de TU in Delft kunnen jullie ze hier stellen, of we zouden ook altijd nog een zoomgesprek kunnen doen. Welke data zal voor jullie uitkomen om langs te komen? Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groeten,
Liz Loosen -
Beste Liz,
Bedankt voor je reactie.
Wij hadden in gedachten om voor ons pws verschillende materialen te gebruiken/testen. Is daar nog steeds een mogelijkheid voor, of zouden wij ons onderzoek daarop moeten aanpassen?Met vriendelijke groet,
Boudewijn en Thijmen -
Nee jullie hoeven jullie onderzoek zeker niet aan te passen, het testen van verschillende materialen is erg interessant! Ik zou dan wel goed kijken naar verschillen in flexibiliteit en stevigheid, zodat je duidelijk verschillen kan zien. Ik ben benieuwd!