Lift uitleggen
-
Hallo,
Voor mijn Pws ben ik bezig met uitleggen van aerodynamica en ik probeer nu te snappen wat lift is en hoe het gecreëerd wordt, maar na heel veel artikelen en uitleg video's kijken ben ik er niet heel veel wijzer geworden.
Zou iemand mij op weg kunnen helpen?
Mvg
-
@Cybertime93
Misschien help dit:
De liftkracht ontstaat wanneer luchtstromen tegen een voorwerp opbotsen. Deze luchtstromen moeten kiezen of ze óf onderlangs óf bovenlangs het voorwerp zullen gaan. Als de luchtstroom onderlangs het onderstaande voorwerp stroomt, dan moet de luchtstroom een relatief korte afstand afleggen tot het punt waarbij de luchtstromen van bovenlangs en onderlangs weer samenkomen. De luchtstroom die bovenlangs het voorwerp stroomt daarentegen, moet een relatief lange afstand afleggen totdat de luchtstroom het punt waarop de boven- en onderlangs stromen elkaar weer kruisen, heeft bereikt. Omdat de luchtstroom, die de weg onder het voorwerp volgt, een kortere afstand hoeft af te leggen dan de bovenlangse luchtstroom, zal deze een ophoping van luchtmoleculen veroorzaken. Andersom geldt dat bij de bovenlangse luchtstroom door de langer af te leggen route, een tekort aan luchtmoleculen wordt veroorzaakt. Dit fenomeen leidt tot een hoge drukgebied onder het voorwerp en een lage drukgebied boven het voorwerp. En dit veroorzaakt een liftkracht op het voorwerp verticaal omhoog.
Je kan ook dit filmpje kijken: https://www.google.com/search?q=Aerodynamica+theorie+proeven&sca_esv=427fd9fc564ca397&udm=7&biw=1536&bih=695&sxsrf=ADLYWIL7PaPuI1zeIP2m0VGvj4Pgw076Rw%3A1733259461589&ei=xXBPZ-naI-mxi-gPpoKDsAg&ved=0ahUKEwip0YvUvoyKAxXp2AIHHSbBAIYQ4dUDCA8&uact=5&oq=Aerodynamica+theorie+proeven&gs_lp=EhZnd3Mtd2l6LW1vZGVsZXNzLXZpZGVvIhxBZXJvZHluYW1pY2EgdGhlb3JpZSBwcm9ldmVuMgcQIRigARgKMgcQIRigARgKMgcQIRigARgKSMAvUO0EWIkrcAJ4AJABAJgBkgGgAYYHqgEDNS40uAEDyAEA-AEBmAILoAL7B8ICBxAAGIAEGA3CAggQABgFGA0YHsICCBAAGAgYDRgewgIGEAAYDRgewgILEAAYgAQYhgMYigXCAggQABiABBiiBMICBBAhGBXCAgUQIRigAZgDAIgGAZIHAzYuNaAH8DI&sclient=gws-wiz-modeless-video#fpstate=ive&vld=cid:c128385d,vid:7io237yAwuQ,st:0 -
@Cybertime93 Hallo,
Als er op kleine schaal gekeken wordt naar een vleugel, is het oppervlakte waar de luchtstroom doorheen moet kleiner aan de bovenkant dan aan de onderkant doordat de vleugel meer vervormd is aan de bovenkant. Dit is te vergelijken met een trechter waarin water stroomt. Dit stroom sneller door de smallere secties van de trechter doordat het oppervlakte waar het water doorheen stroomt kleiner is.
De wet van Bernoulli laat dan zien dat voor een hoge snelheid, lage druk geld en voor een lage snelheid hoge druk geldt. Er onstaat dus een drukverschil, en hoge druk wil altijd naar lage druk dus zal er een kracht ontstaan op de vleugel. Dit is de liftkracht.
Dit was een enorm beknopte samenvatting van hoe de lift werkt. Hieronder vind je de uitgebreidere uitleg met formules etc.
Bij verdere vragen hoor ik het graag!
Karel