Technasium: nieuwe spoorwegovergang ontwerpen
-
Hier kunnen jullie je vragen stellen!
-
Hoi Cian,
Wat fijn dat jij onze expert wilt zijn voor dit project. Lukt het om maandag ergens tussen 15:30 en 17:00 een onine kennismakingsgesprek te houden. -
Hoi @Marten-Verhoog,
Een klein beetje late reactie, maar ik zou om 16:00 kunnen. Als jullie nog steeds kunnen meeten reageer dan graag even hier op! Als jullie niet kunnen of dit later zien, reageer dan even met een aantal nieuwe momenten waarop jullie zouden kunnen meeten.
Groetjes, Cian
-
Dat is prima.
Je kunt deze link gebruiken: https://meet.google.com/qnt-ujgg-iww -
Beste Cian,
Wij hebben uw mening nodig over twee verschillende ontwerpen waar wij tussen zitten te twijfelen.
Eerst een korte uitleg over ons gekozen concept de SEAT (systematische eenzijdige afsltuiting). De SEAT beveiliging bestaat uit een hek dat voor de overweg schuift bij de nadering van een trein. Het hek bestaat uit tralies die een kant op kunnen bewegen. Deze hekken worden aan beide zijden van de overweg geplaatst. Als een persoon (met of zonder voertuig) ingesloten word tussen de hekken en zich dus op het spoor tussen de hekken bevind.
Nu hebben wij twee verschillende variaties op dit concept bedacht. Bij variant 1 zit een frame over de hele wegbreedte waarbij de tralies aan de bovekant verbonden is met een tussenstuk zodat de tralies zo licht mogelijk zijn. Hier is er rekening mee gehouden dat vrachtwagens er onderdoor kunnen. Bij variant 2 beweegt het frame zelf door een rails in de weg. Bij deze variant kunnen er geen vrachtwagens onderdoor. Dit hebben wij zo gedaan omdat de hekken toch niet dicht kunnen als er een vrachtwagen op de weg staan en daarom niet nodig is om zo hoog te zijn.
Wij vragen of u uw mening kan geven over deze twee varianten en wat er nog verbeterd kan worden.
Vriendelijke groet,
Marten Verhoogvariant 1
variant 2
-
Hoi @Marten-Verhoog,
Allereerst, goed bezig! Bedankt voor de goede uitleg en mooie en duidelijke schetsen. Hieronder mijn feedback op de twee varianten.
Variant 1
Goed dat er ook over vrachtwagens nagedacht wordt. Doordat de ophanging over de weg heen gaat wordt de maximale doorrijhoogte wel beperkt. Standaard vrachtwagens kunnen er dus onderdoor, maar vervoer van uitzonderlijke (hoge) ladingen kan dus niet meer. Dit soort vervoer komt maar zelden voor, maar hun routes worden dus wel beperkt door deze overgang. Ook is het aanzicht van zo een groot hek verstorend, zeker als de overgang in een natuurgebied of vlakbij huizen bevindt. Maar: op deze manier kan niemand over het hek heen klimmen en is de overgang dus echt goed afgesloten wanneer deze dicht is (met dus wel de optie om van het spoor af te komen). Hij is dus extra veilig.
Variant 2
Visueel minder storend vanwege lagere hoogte. Ook geen hekwerk over de weg heen nodig, dus minder opvallen wanneer deze open is. Iemand zou er echter wel overheen kunnen klimmen, maar je kan denk ik wel redelijkerwijs verwachten dat niemand dat doet. Rails lijken me een goed idee, je zou eventueel nog kunnen kijken naar het ontwerp van schuifpoorten, deze 'zweven' boven het wegdek omdat ze aan de zijkant omhoog worden gehouden, zie hieronder. Maar rails is evengoed een optie.Ik denk dat variant 2 wat minder kost, en denk dat de toegevoegde waarde van vrachtwagens eronder door kunnen laten niet opweegt tegen de kosten en uitstraling van variant 1.
Laat me weten als jullie nog ergens hulp mee nodig hebben!
Groetjes, Cian