PWS: Geautomatiseerde snelweg
-
Hallo,
Wij maken samen ons profielwerkstuk voor natuurkunde over een geautomatiseerde snelweg.
Wij vroegen ons af of we hiervoor contact zouden kunnen krijgen met iemand op de TU Delft die hier meer over weet.
Indien mogelijk om een proefopstelling te maken of ons gewoon meer informatie over het onderwerp te geven.Alvast bedankt
Fabian en Joost, -
Beste Fabian en Joost,
Er zijn veel mensen op de TU bezig met transport en logistiek. Als jullie iets uitgebreider vertellen wat jullie willen, kan ik kijken waar jullie op de TU moeten zijn.
Groeten Thijs
-
Wij zouden graag willen weten wat de meest efficiente manier is om een geautomatiseerde snelweg te realiseren. Hiervoor denken wij aan iets in de trant van dit artikel uit 2006 "Polonaise op de snelweg" Hierin staan beschreven wat de meest efficiente manier is volgens meneer De Feijter. We willen graag weten wat er sinds die tijd voor vorderingen zijn en of het mogelijk is om een klein model te maken van dit concept.
-
Beste Fabian en Joost,
Of het mogelijk is om een model te maken van dit concept, hangt af van hoe diep jullie willen gaan. Als je een model wil maken van het concept uit het artikel, denk ik dat dit vrij ingewikkeld is. Je moet dan meerdere wagentjes laten communiceren met een centrale computer, die vervolgens op basis van ingewikkelde berekeningen, een commando naar de wagentjes moet sturen met of er wel of niet ingevoegd mag worden. Meneer de Feiter is hier 4 jaar mee bezig geweest, als ik 't goed begrijp. Wat de vorderingen sinds dit project betreft, zullen jullie zelf internet bibliotheek af moeten struinen op zoek naar informatie. Probeer verschillende termen en vertalingen hiervan om zo veel mogelijk resultaten te krijgen. Hebben jullie bijvoorbeeld dit al gelezen over automatische auto's:http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car? Succes!
Groeten Thijs
-
Het is volgens ons wel mogelijk dit concept eenvoudiger te maken en alleen de essentie te laten zien. Door 1 of meerdere treintjes van 2 of meer auto’s te laten rondrijden en daar 1 autootje bij te laten invoegen. Indien die op dat moment dan ervoor zou rijden word hij de leider van het treintje en past die zijn snelheid zo aan dat de auto’s achter goed kunnen aansluiten, indien het autootje erachter rijdt past die zijn snelheid aan om achteraan te kunnen aansluiten.
De baan waarop de auto’s rijden heeft 2 rechte stukken en 2 bochten, vergelijk het met een baan waarop nascars racen. Binnenin, of buiten deze baan als het beter uitkomt. Komt dan een uit en invoeg strook waar 1 van de autootjes kan uitvoegen en later weer invoegen. Wij denken dat het het handigst is om dat autootje ongeveer aan het eind van het rechte stuk uit te laten voegen en dat die dan weer invoegt tussen het midden en het einde van het volgende rechte stuk.
Met dit model kan dus worden gesimuleerd hoe de auto invoegt bij in ieder geval 2 situaties.
-
Hey Joost,
Uit je laatste post blijkt wat je ongeveer voor ogen hebt en volgens mij zou dit inderdaad wel haalbaar moeten zijn. Je hebt nu bedacht wat je gaat doen, nu is het zaak om te bedenken hoe je 't gaat doen. Hoe gaat een autootje vaart minderen? Hoe weet het invoegende autootje dat het veilig is om door te gaan?
Heb je over dit soort vragen al na gedacht?
Groeten Thijs
-
Beste Thijs,
Om de essentie te laten zien hebben we het volgende nodig:
3 auto’s met elk (we gaan uit van 2 wielen voor een autootje):
-2 Elektrische motoren voor de aandrijving
-Sensor onderop om de weg te volgen (lichtsensor)
-Sensor voorop om o.a. de juiste afstand te houden (afstandssensor)
-sensor achterop om de auto achter hem te detecteren
-een methode om signalen te geven (dat er een splitsing komt enz.) bv bepaalde lijnen op de weg
-Een aanstuurmogelijkheid via draad of embedded systemBij de opstelling komen de volgende situaties voor:
Achter invoegen (autootje wacht op de andere autootjes voordat hij invoegd):
De auto die afgeslagen is wacht tot de 2 auto’s zijn langsgereden, dit kan hij detecteren door de afstandssensor voorop. Hij ontvangt dus 2 keer een signaal van de andere autootjes die voor hem rijden. Deze auto voegt dan in en rijdt achter de andere autootjes verder. Samen met de afstandssensor en de lichtsensor volgt hij dan de auto voor hem en de lijn.Voor invoegen (autootje komt eerder aan als de andere):
Als het autootje van de splitsing op de weg waar de andere ook rijden uitkomt moet de sensor achter worden geactiveerd waardoor het autootje langzamer rijdt tot de andere autootjes achter hem aansluiten.Afslaan:
Als de auto die voorop rijdt het signaal krijgt dat hij kan afslaan slaat deze af. De auto mag alleen afslaan als er niks voor hem rijdt. De andere auto’s “onthouden” even dat er een auto voor hen reed en slaan bij het punt van afslaan niet af en blijven dus de baan volgen.Normaal rijden:
Indien de auto de leider is volgt de auto alleen de lijn met de lichtsensor. Hij weet dat hij de leider is omdat er niemand voor hem rijd maar er wel iemand achter hem. De andere auto’s volgen de lijn en houden een bepaalde afstand t.o.v. de auto voor hen. De auto’s rijden tijdens dit stuk allemaal met een bepaalde snelheid.Wij willen graag weten hoe wij de methode om signalen te geven kunnen realiseren en hoe we die aanstuurmogelijkheid instaleren.
Zouden we dit bij de TU Delft kunnen maken/lenen?
Groeten Fabian en Joost
-
Hey Fabian en Joost,
Dank voor jullie laatste post. Ik zal proberen contact te krijgen met mensen op de TU, die met soort gelijke zaken bezig zijn in de hoop die zij jullie kunnen helpen. Helaas kan ik jullie niet beloven dat je op de TU experimenten kan doen, maar ik zal mijn best doen om de juiste mensen te vinden. Voor jullie nu belangrijk is dus om niet te veel te rekenen op mij, want misschien kunnen jullie dus niet op de TU terecht. Zet je werkzaamheden ook zonder mij dus gewoon door. Jullie horen van me! Succes!
Groeten Thijs
-
Hey Fabian en Joost,
Helaas kan ik jullie niet in contact brengen met mensen van de TU om jullie te helpen. Op dit moment is er geen enkel lab (ook niet het lab van jullie artikel), dat met dit soort experimenten en technologie bezig is. Zijn jullie inmiddels wel verder gegaan met jullie PWS? Hebben jullie nog andere vragen?
Groeten Thijs