PWS propeller
-
Geachte heer / mevrouw,
Voor mijn pws wil ik onderzoek doen naar propellers. Ik wil graag de invloed van verschillende hoeken van de bladen van de propellers meten. Ook wil ik graag experimenteren met de hoeveelheid bladen, en de grootte van de propeller om zo de optimale samenstelling te vinden.
Echter weet ik niet precies wat er in een windtunnel gemeten kan worden. Ik zou het dus erg waarderen als u mij hier informatie over kan schenken.
Voor mijn onderzoek zou ik graag gebruik willen maken van zowel een windtunnel als propellers. Is dit toevallig mogelijk?
Met vriendelijke groet,
Nikita -
Hoi @NT ,
De werking van propellers is erg interessant, er zijn momenteel ontzettend veel studies naar de werking om te kijken waar het geoptimaliseerd kan worden. Dit is natuurlijk voor wind energie ook erg interessant. In de windtunnel zou je zeker een experiment kunnen doen, wij hebben een aantal vleugelprofielen die je kan testen en als je zelf echt een propeller-blade wil testen. Ik zal een foto van de handleiding uploaden maar het kan handig zijn om nog een keer contact te zoeken als je dingen niet begrijpt.
Wij bieden ook een windtunnel workshop aan waar we theorie doornemen en aansluiten het windtunnel experiment uitvoeren.
Groeten,
Wick Goelst -
Geachte heer Goelst,
Allereerst heel erg bedankt voor uw reactie!
Graag zou ik meerdere propellers willen testen. Mijn idee is om propellers van verschillende formaten, met verschillende hoeveelheden bladen en met verschillende hoeken tussen de bladen te testen. De verkregen gegevens wil ik dan graag verwerken om zo de ""optimale"" propeller aan te kunnen wijzen.
Het is mij niet helemaal duidelijk of jullie verschillende propellers hebben, of dat ik hier zelf voor moet zorgen.
Ook vraag ik mij nog af welke gegevens ik uit de windtunnel kan krijgen? Is de hoeveelheid opgewekte trekkracht mogelijk om te meten en/of zijn er nog andere dingen te meten?
Voor de volledigheid wil ik nog even laten weten dat ik mij heb opgegeven voor de workshop.
Met vriendelijke groet,
Nikita
-
Hoi @NT ,
Wij hebben geen propellers beschikbaar helaas. Deze zou je zelf moeten 3D printen, wij hebben wel vleugel profielen. De objecten die je vastzet en meet in de windtunnel zitten zoals uitgelegd op het plaatje met een punt vast en meet de in 3 assen de krachten (x-as, y-as en z-as). De gegevens belangrijkste gegevens die je meet zijn de Lift en Weerstand tegenover een aanvalshoek.Groeten,
Wick -
Geachte heer Goelst,
Allereerst excuses voor mijn late reactie. Ik heb inmiddels contact met een professor die onderzoek doet naar propellers en ga binnen zijn onderzoeksgroep mijn profielwerkstuk schrijven.
Bedankt voor uw hulp!
Met vriendelijke groet,
Nikita