PWS Aerodynamische skiff ( 1 persoons roeiboot ).
-
Goedendag, ik moet samen met een klasgenoot een PWS maken.
Wij kozen ervoor om de meest aerodynamische skiff ( 1 persoons roeiboot ) te maken. Wij moeten hiervoor een experiment doen.
Ons idee was om door gebruik van biomimicry de meest aerodynamische roeiboot te creëren. Wanneer wij ons idee hebben willen wij dit in model laten printen door een 3D-printer. Als volgens willen wij ons idee laten testen in een zelfgebouwde windtunnel.Mijn vraag is:
- Welke materiaal zouden wij het beste kunnen gebruiken voor de 3D-printer?
- Hebben jullie nog websites waar wij naar zouden kunnen kijken voor informatie specifiek over aerodynamica en roeiboten, naast Wikipedia?
- Zijn er nog tips waar wij op moeten letten bij het bouwen en testen van zowel het model skiff als de windtunnel?
- Zijn er nog tips in het algemeen?
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen,
alvast bedankt.Met vriendelijke groeten Daan Postma en Melle Gozen
-
Beste @Daan-P,
Leuk onderwerp! Ik neem aan dat jullie de weerstand van een skiff door water bedoelen? Want dat is namelijk niet aerodynamica, maar hydrodynamica aangezien een skiff niet door lucht maar door water beweegt!
- Het makkelijkst is om PLA of ABS te gebruiken, dit zijn verschillende soorten harde plastics, en zijn twee van de meest gebruikte materialen om mee te 3D printen.
- Hier is een vrij uitbegreide introductie naar ship resistance en model testing: https://www.linkedin.com/pulse/what-thisa-ship-ants-introduction-resistance-model-oayke/
Let wel op dat deze soms vrij diep in de stof duikt, lees er door heen maar realiseer dat je niet gelijk alles hoeft te snappen of uiteindelijk te gebruiken. - Let op dat 3D printen zelf niet zo moeilijk is, mits je een goed 3D model hebt. Een goed 3D model maken is een stuk lastiger, en het testen van het model ook.
- Ik denk dat zelf een windtunnel maken misschien te veel hooi op je vork nemen is. Als jullie PWS over de weerstand van een skiff gaat, ligt een hele windtunnel maken misschien te ver buiten jullie doel, en kan voor veel extra werk zorgen. Wij hebben ook een (kleine) windtunnel staan, waar we ook een workshop voor aanbieden. Als jullie eenmaal jullie model hebben, kan die getest worden in de windtunnel.
- Skiffs bestaan al heel lang, en de optimale vorm is eigenlijk al wel gevonden. Hoe willen jullie biomimicry gebruiken om die te verbeteren? Dit is denk ik een belangrijk punt om over na te denken.
Mochten jullie willen kunnen we een online gesprek inplannen waarin we samen kunnen kijken wat handig is voor jullie PWS. Laat maar weten.
Groetjes, Cian
-
Goedendag Cian Rippen
Als eerst wil ik even zeggen, bedankt voor uw reactie. Het heeft ons erg goed op weg geholpen bij het theoretisch kader van ons PWS. Daarnaast wil ik ook even sorry zeggen voor deze late reactie, we waren te gefocust op school en vergaten hierbij om nog terug te komen op uw bericht.
Op het einde van uw bericht melde u dat wij anders op online gesprek konden gaan.
Ik heb samen met mijn klasgenoot en PWS begeleider gezeten en dat leek ons een handig idee. Wij hebben namelijk wat vragen die wij willen stellen over het onderwerp en of het inderdaad mogelijk is om gebruik te mogen maken van de windtunnel van TU Delft tijdens een workshop.Als het nog mogelijk is om online contact op te nemen, zouden wij het fijn vinden om een mailadres en/of een telefoonnummer te krijgen zodat we eventueel een datum kunnen prikken.
Ik hoop graag om van u te horen.
Met vriendelijke groeten Daan Postma
-
Hoi @Daan-P, bedankt voor je reactie! We kunnen gewoon via het forum een datum prikken. Kunnen jullie aangeven of jullie tijdens een van de volgende tijden kunnen:
Woensdag 27 november 09:00 - 12:30
Donderdag 28 november 13:00 - 17:00
Vrijdag 29 november 09:00 - 12:30Groetjes, Cian