groei van bacteriën
-
hoi,
Ik ben geïnteresseerd in het uitvoeren van een experiment om te onderzoeken hoe de aanwezigheid van mineralen de groei van E. coli bacteriën beïnvloedt. Mijn hypothese is dat een hogere concentratie mineralen zal leiden tot een snellere groei van de bacteriën.
Om deze hypothese te testen, wil ik verschillende voedingsbodems maken met variërende concentraties mineralen, zoals NaCl, CaCl₂ en MgSO₄. Ik zal vervolgens E. coli aan deze bodems toevoegen en de groei over een bepaalde periode meten. Door de resultaten te vergelijken, hoop ik een conclusie te trekken over de invloed van mineralen op bacteriegroei.
Ik zou graag uw mening willen weten over de haalbaarheid van dit onderzoek voor mijn profielwerkstuk. Zijn er aspecten die ik over het hoofd zie of zijn er aanpassingen die ik zou kunnen maken om het onderzoek te verbeteren?
Alvast bedankt voor uw tijd en advies.
Met vriendelijke groet,
Jessica -
Hoi Jessica,
Wat een leuk onderwerp zeg! Heel erg goed bedacht.
Dit is opzich een haalbaar onderwerp, maar in ons Biolab hebben we helaas een beperkte beschikbaarheid en vrijheid. Hierdoor kunnen wij alleen onze workshops in ons Biolab aanbieden. Je kan bijvoorbeeld kijken naar de workshop Antibiotica. Die gaat over het effect van antibiotica op micro-organismen, zoals en waaronder E. coli (https://pwstudelft.nl/workshops/antibiotica/).
Als je wel bij jouw onderwerp wilt blijven raad ik je aan om hulp te vragen bij een onderzoeksgroep. Zij kunnen je misschien dan beter vooruit helpen. Als je hier voor kiest wil ik je wel helpen met zoeken naar de juiste mensen!
Ik hoor graag van je!
Groetjes,
Bjorn