PWS micro-magic
-
Wij zijn 2 leerlingen aan het Schoter in Haarlem en houden ons pws over de optimale snelheid van een micromagic. we hebben al enige voorkennis over vleugelprofiel en hoe een zeil werkt, maar we willen graag de specifieke krachten op ons modelbootje weten.
Met vriendelijke groeten,
Maarten & Danny
-
Beste Maarten en Danny,
Er spelen heel veel krachten een rol op een zeilboot. Om jullie zo goed mogelijk te helpen hoor ik graag in welke krachten jullie het meest geinteresseerd zijn (rompweerstand, aerodynamische weerstand, lift e.d.).
Groeten Thijs
-
Beste Maarten en Danny,
Ik begrijp niet precies wat jullie bedoelen met de theorie achter de lengte van de waterlijn, maar als jullie je willen verdiepen in de aerodynamische krachten, dan kan mijn collega Hubert van Lucht- en Ruimtevaart techniek jullie beter helpen. Ik zal hem vragen naar deze post te kijken.
Groeten Thijs
-
de rompvorm vinden wij te veel worden, we willen wel kijken naar de theorie achter de lengte van de waterlijn en we willen kijken of we daar wat mee kunnen maar dit zouden we op school kunnen doen. We zouden graag op de TU willen kijken naar de aerodynamica. Hoe de wind "verbogen" word door middel van het zeil en hoe groot de voorwaartse en zijwaartse krachten dan zijn.
-
Mijn zus studeerd aan de hoge school In Holland en doet de studie scheepsbouwkunde en ik heb via haar te horen gekregen dat de lengte van de waterlijn te maken heeft met de snelheid van een boot. Als een boot een bepaalde helling heeft veranderd de lengte van de waterlijn en dus misschien ook de maximale snelheid. Wij zouden ons graag willen verdiepen in de aerodynamische krachten.
groetjes,
Maarten
-
Hallo Maarten,
Ik beantwoord de aërodynamische vragen op het forum. Ik geef de windtunnel workshop, die over lift van vleugels gaat. Als jullie daar interesse hebben, laat me dat svp weten. Groeten, Hubert
-
Hoe de aerodynamische krachten werken op een zeilen weten we al redelijk en daar gaan we ons nog wat in verdiepen via het internet. We zouden wel graag proefjes willen op de TU Delft, is dit mogelijk?
-
Beste Maarten,
Als je meer wilt weten over de invloegd van lengte op de weerstand dan kun je op de volgende website wel wat informatie vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsweerstand. In het specifiek gaat het dan om huidwrijvingsweerstand. Wat kort door de bocht zou je kunnen zeggen, dat hoe langer de boot is, des te meer oppervlak/huid je hebt en dus hoe meer weerstand je een boot heeft.
Als jullie concrete vragen stellen over aerodynamische krachten, dan zal ik mijn collega ook even vragen er naar te kijken! Succes!
Groeten Thijs
-
Wij zouden graag naar de workshop willen. Zouden wij komende woensdag nog mee kunnen doen?
Daarnaast nogmaals de vraag of wij proefjes mogen doen op de TU om de exacte krachten te bekijken die op het zeil komen.
groetjes,
Maarten
-
Hoi Maarten,
Helaas zit de windtunnel workshop van morgen al vol. Maar er komen wel wat interesse formulieren binnen, dus ik denk dat er inderdaad in januari nog een workshop aankomt. Zouden jullie het interesse formulier willen invullen, dan kan ik jullie op de hoogte houden als we een nieuwe datum hebben.
Wat betreft jullie aanvraag over een proef om de krachten op een zeil te meten. Helaas is dit niet mogelijk. Er bestaat wel een opstelling waarmee dat had gekund, maar deze proef wordt in de grote windtunnel gedaan. Deze tunnel is heel ingewikkeld en erg duur en daarom is hij jammer genoeg niet toegankelijk voor leerlingen en of het scholierenlab. De TU heeft hier qua tijd en geld helaas dus niet de capaciteit.
Ik hoop dat jullie misschien zelf iets kunnen bedenken waarmee jullie iets niet al te moeilijks kunnen simuleren met een experiment? Graag helpen we jullie daarbij om iets te verzinnen.
Groet,
Hubert