Effecten Bulb-steven
-
Goeiemorgen,
mijn PWS gaat over het effect van een bulb op de prestaties van een schip. Wat opvalt is dat er veel onbekendheid is over de effecten ervan (De positieve invloed op de golfmakende weerstand is het enige onderbouwde effect) en dat er weinig concrete formules zijn. Ik heb een aantal vragen waar ik zodoende tegenaan loop:
Het meest actuele wetenschappelijk stuk dat ik kan vinden is 'Design of Bulbous Bows' van Alfred Kracht, uit 1978 maar liefst. Is er actueler literatuur met misschien nieuwe inzichten?
Er wordt gerept over een positief effect van de bulb op de viscose eigenschappen van het schip. Is dit inmiddels al ergens onderbouwd? Of is er anders misschien een theorie over te vinden?
Ik vind op internet teksten die zeggen dat de effecten van schaalmodellen moeilijk te projecteren zijn op het uiteindelijke schip. Kan dat inmiddels we? Zijn er formules voor?
Zijn er nog nieuwe innovaties als we spreken over bulb-stevens?
Ik ben op zoek naar een formule voor voor het bepalen van de snelheid waarbinnen de bulb optimaal werkt. Ik verwacht een sinusoide of iets in die trant, vanwege de golven. Is die er, en waar vind ik die dan?
Hebben jullie verder nog tips? Wat moet ik beslist behandelen?
Misschien goed te noemen dat ik ook een proef ga doen: ik maak een mal met een 3d-printer en maak hierbij een aantal verschillende bulbs. Die verschillen in lengte en concentratie van het volume. Met een sleeptest moet dan te zien zijn of er weerstandsverschillen optreden.
Alvast bedankt!
Groet,
Jelle -
Beste Jelle,
Helaas is onze werktuigbouwkunde/maritieme techniek student op vakantie, dus ik probeer je zo ver mogelijk te helpen. Eerste zoekresultaten leveren deze pagina's op:
http://hydrocompinc.com/knowledge/design-of-bulbous-bows - Kijk onderaan voor een lijst met bronnen en artikelen!
https://en.wikipedia.org/wiki/Bulbous_bow - Engels wikipedia pagina's leveren meestal meer informatie.
Ik zal na het weekend eens kijken of ik je verder kan helpen!
Grt. Wouter