Zeilboot experiment
-
Beste Scholierenlab,
Voor ons profielwerkstuk onderzoeken we hoe verschillende factoren invloed uitoefenen op de snelheid van een zeilboot. Dit willen wij door middel van een experiment met een zeilboot onderzoeken. Wij hebben voor ons zelf al op een rijtje gezet welke experimenten we willen gaan uitvoeren en hoe wij dat willen gaan doen.
Echter, voor deze experimenten hebben we een geschikte modelboot nodig en dat blijkt een lastige opgave. Heeft iemand een idee hoe wij aan een geschikte boot kunnen komen?
Ook moeten wij een geschikte windtunnel zien te maken. Heeft iemand hier misschien nog tips voor voor ons?
Groetjes,
Allard de Boeij
Ires van Veen -
Hoi Iris en Allard,
Om aan een geschikte zeilboot te komen kan ik aanraden een schaalmodel te kopen.
Er zijn verschillende scholieren geweest die er een hebben geprobeerd te maken. Dit kost echter veel te veel tijd.
Wanneer je een schaalmodel heb ik kunnen we kijken of bijvoorbeeld de rompweerstand bepaald kan worden op de TU Delft.Wat betreft de windtunnel zal ik jullie vraag doorspelen aan de lucht en ruimtevaartdeskundige in ons team.
Hij zal zo spoedig mogelijk antwoord geven.Groetjes,
Joris
-
Beste Allard en Ires,
Leuk onderwerp! Wat willen jullie precies in de windtunnel testen? Ik heb binnenkort beschikking over een kleine windtunnel. Ik weet nog niet wat ik er allemaal mee kan, maar wellicht dat ik jullie kan helpen.
Als je wilt weten hoe je zelf een windtunnel maakt, gebruik dan de zoekfunctie op dit forum. In mijn forumposts heb ik vaak genoeg links naar documenten geplaatst die een handleiding bevatten voor het maken van een windtunnel.
Wat is verder jullie hoofdvraag? En deelvragen? Wanneer is jullie deadline?
Grt. Wouter
-
Hoi Wouter en Joris,
Heel erg bedankt voor jullie reactie!
Wij zijn druk bezig met het verkrijgen van een goede modelboot, wat lijkt te lukken. We zijn uitgekomen bij de 'micromagic', omdat deze boot een geschikte modelboot leek.Onze hoofdvraag is 'Welke aspecten hebben invloed op de snelheid van de zeilboot?' Om deze vraag te beantwoorden hebben wij de voorwaartse kracht nodig, die wij gaan meten door het vastmaken van newtonmeters aan de modelboot. Hoe groot is de invloed van de weerstand door het onderwaterschip op de snelheid? De deelvragen zijn;
Wat gebeurt er met de snelheid van de boot als er verschillende zeiltrim? (als dit mogelijk is op de modelzeilboot)
Wat gebeurt er met de snelheid van een boot als je de zeilstanden veranderd bij een gelijke windrichting?
Welke invloed heeft de helling op de snelheid van de boot?
Met welke windrichting ga je het snelste als je de beste zeilstand voor die koers voert?We gaan meteen de mogelijkheden bekijken voor het bouwen van de windtunnel. Deze willen we gebruiken, omdat dit nodig is voor de testjes.
De deadline voor het doen van experimenten is al erg snel, dus we zijn op dit moment druk bezig met de opbouw hiervan!
Groetjes,
Allard en Ires