PWS stuwdammen
-
Hallo,
Wij zijn leerlingen uit 6vwo die een profielwerkstuk over stuwdammen doen. Wij wilen daartoe verschillende constructies van stuwdammen bespreken, bijvoorbeeld een boogdam of een gewichtsdam.
Daarom zouden wij meer willen weten wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een stuwdam, en of er wat formules/regels zijn voor het bouwen van een stuwdam.
Met andere woorden: Hoe bouw je een stuwdam?Groeten Caspar en Johan
-
Ha jongens,
Dat is nogal een vraag die jullie daar stellen. Wel heel erg gaaf, maar daar is niet heel snel antwoord op te geven; jullie zullen dit zelf moeten onderzoeken. Te beginnen bij de hoofdvraag. Is dat 'Hoe bouw je een stuwdam?'. Dat is een tamelijk brede vraag namelijk, dit kan best wat specifieker. Er zijn veel verschillende stuwdammen, allerlei soorten met andere bouwmethodes. Maak voor jezelf een keuze. Misschien is het leuk 1 of 2 verschillende bouwwerken te bespreken en het verschil tussen beiden te ontdekken. Hierbij draait jullie werkstuk om het [i]onderzoek[/i]. Natuurlijk kunnen jullie ook voor het [i]ontwerp[/i] kiezen. Bij deze laatste draait het om het opstellen van een programma van eisen (PvE) - waar moet de dam aan voldoen? Kies een van beiden en bespreek met elkaar de hoofdvraag. Dat is de belangrijkste eerste stap die gezet moet worden.
Dan in het kort;
Het belangrijkste uitgangspunt bij een constructie is evenwicht; de horizontale en verticale krachten moeten op nul uitkomen evenals het moment. In jullie geval zullen er aan de ene zijde veel krachten ontstaan ten gevolge van de waterdruk. Deze waterdruk neemt lineair toe met de diepte, wordt hydrostatisch genoemd en wordt op deze manier uitgetekend. Daarnaast heersen er krachten van de grond op de constructie. Hierbij zijn actieve en passieve gronddruk van belang. Zoek maar eens op. Deze link is ook erg nuttig.Het zijn tipjes van de sluier heren. In eerste instantie ben ik benieuwd naar jullie werkstuk opzet. Check hiervoor het stappenplan van onze site nog even; erg nuttig. Bij meer vragen help ik graag. Ik hoor van jullie.
Groet,
Noor