Stroomlijning van een persluchtduiker
-
Beste,
Allereerst willen wij ons even voorstellen, wij zijn twee leerlingen van College Hageveld te Heemstede en moeten net als veel andere mensen op dit forum ons profielwerkstuk doen. Ons plan is om een perslucht duiker te stroomlijnen zodat de weerstand daalt en de duiker vervolgens minder moeite hoeft te doen om dezelfde snelheid te behouden, daarnaast vermindert misschien de zuurstof consumptie van de duiker door de afgenomen inspanning (dit wordt waarschijnlijk een onderwerp voor een vervolgonderzoek)
Met het praktische gedeelte van ons onderzoek kunnen we jullie hulp goed gebruiken. Het plan is om de duiker in een bad voort te trekken en de kracht en de snelheid te meten. Nu hebben wij begrepen dat de faculteit Maritieme techniek een sleepbad tot haar beschikking heeft waar vaker dit soort onderzoeken worden volbracht. het enige knelpunt is dat wij niet een boot of een voorwerp willen slepen, maar een persoon in duikuitrusting. De overige materialen als een volledige duikuitrusting zijn al geregeld.
Onze hoofdvraag en deelvragen zijn als volgt:
Hoofdvraag: In welke mate veranderd de CW-waarde van een perslucht duiker door stroomlijningdeelvragen:
Hoe wordt de weerstand van een duiker gemeten?
Hoe wordt het weerstandsrendement berekend?
Welke invloed heeft de richting van de stroming op de totale weerstand?
Welke factoren hebben invloed op de stromingsweerstand?
Onze vraag is dan ook of de TU ons kan assisteren bij dit onderzoek door ons de faciliteit te laten gebruiken, en waar nodig te assisteren als dit mogelijk is.Hartelijk dank,
Arnout Zaal en Diederik Adema
College Hageveld, Heemstede -
Ha jongens,
Interessant, hoe gaan jullie het duikpak aanpassen?
Ik zal jullie vraag ook even doorspelen aan m'n Maritiem/Werktuigbouwkundig collega.
Grt. Wouter
-
Hallo Arnout en Diederik,
Even los van jullie vraag, hebben jullie al enig idee hoe je de stroomlijn van een duiker mogelijk kan verbeteren? Het wetsuit is namelijk al aardig gestroomlijnd, dus willen jullie dan iets veranderen aan de duikflessen?
Grt. Wouter
-
Wij zaten er zelf aan te denken om van het hele lichaam inclusief de scuba-eenheid een lopende lijn te maken vanaf het hoofd tot ongeveer de dijbenen. Dit door middel van een soort omwikkelend vest wat aangetrokken kan worden. Wij willen verschillende situaties gaan testen inclusief een soort punt bovenop het hoofd om een zo gestroomlijnd mogelijke "eenheid" te maken.
Met vriendelijke groet,
Diederik Adema en Arnout Zaal
-
Beste Wouter,
Wij zijn onderhand al bezig met het prototype voor de stroomlijning. het wetsuit zelf is redelijk gestroomlijnd maar ikzelf als duiker merk dat er redelijk wat spullen uitsteken/opbollen zoals het vest en natuurlijk de fles zelf. Onze docent natuurkunde zei dat een kleine verandering in de stroomlijning al een groot effect kan hebben op de weerstand.
Zie de afbeelding voor het (voorlopige) ontwerpOns voornaamste probleem is de mogelijkheid om te testen in een omgeving waar alleen de weerstand variabel is.
Met vriendelijke groet,
Diederik Adema en Arnout Zaal
-
Beste Diederik,
Ik ben de persoon die zich bezig houdt met alle maritieme en werktuigbouwkundige zaken.
Er is eventueel een mogelijkheid dat jullie, jullie pak testen in een van de test faciliteiten op maritiem. Je zou hier dan de totale weerstand kunnen meten die jullie pak onder bepaalde snelheid ondervindt.
Wat zijn de afmetingen van jullie pak?Groetjes,
Joris
-
Laten we het erop houden dat we vorderingen aan het maken zijn ;)
Groet,
Diederik
-
Tof! Zijn jullie al klaar met het theoretisch onderzoek?
Grt. Wouter
-
Beste Diederik,
Ik heb even geinformeerd bij de verantwoordelijken voor de sleeptank.
Helaas is het niet mogelijk om je duikpak te testen in de sleeptank. Er zijn 2 redenen hiervoor.
Ten eerste zijn de afmetingen van het pak te groot voor de sleeptank en is het niet de bedoeling dat een persoon wordt gesleept in de sleeptank.Ten tweede is de sleeptank een drukbezocht onderzoekshulpmiddel. Zo druk, dat een aantal jaar geleden is besloten hem alleen ter beschikking te stellen voor onderzoek vanuit de TU en bedrijven.
Jammer genoeg is het dus niet mogelijk deze test te doen. Misschien is het praktischer om het practicum richting het comfort van het pak te doen. Dus een soort survey met betrekking tot het comfort omtrent het aantrekken van het pak, algehele beweeg ruimte, etc.
Ik hoop dat je eruit komt en als er nog vragen zijn, hoor ik ze graag!
Groetjes,
Joris Kersten
-
Beste Joris,
Bedankt voor je reactie, het pak is omvattend om een persoon van 180cm tot 190cm en ongeveer 5 tot 8 centimeter breder dan een normaal persoon. Het plan is tot nu toe dat ik persoonlijk (ben zelf 186cm) in het pak ga om gesleept te worden als dit mogelijk is. Natuurlijk snappen wij dat veiligheid voorop staat en hopen dat dit mogelijk is. Het duiken zelf gebeurt onder begeleiding van een Divemaster dus dit aspect zou geen probleem moeten vormen.
Graag worden wij geïnformeerd over mogelijke data voor het experiment, indien gewenst kan ik een aantal foto's plaatsen om het (tot nu toe eerste) prototype wat beter te laten zien.
Groeten,
Diederik