Een geautomatiseerd balancerend platform
-
Beste TU Delft,
Wij willen met ons onderzoek proberen om een drijvend platform dat uit evenwicht wordt geduwd, met behulp van een geautomatiseerd programma weer in evenwicht te brengen. Wij willen dit doen met behulp van water dat tussen acht compartimenten wordt gepompt, binnen in het drijvende platform. De pomp wordt aangestuurd met behulp van het programma Arduino.
In de bijlage staat het ontwerp.
Onze vraag aan jullie is, wat het meest praktische is om te doen, vier compartimenten gebruiken, of acht compartimenten? Ons probleem is namelijk dat wij kleppen nodig hebben op de uiteinden van de slangen. Als wij acht compartimenten gebruiken hebben wij 16 kleppen nodig, deze zijn alleen niet goedkoop omdat ze aangestuurd moeten worden met de computer. Wat denken jullie dan dat het meest praktische is om te doen?
Verder vroegen wij ons nog af of er op de TU Delft nog hulp qua materiaal wordt aangeboden?Wij hopen dat jullie ons verder kunnen helpen!
--
Met vriendelijke groet,
Freek & Bart -
Beste Freek en Bart,
Mijn eerste reactie is dat ik het idee heb dat dit niet de beste oplossing is voor het probleem dat jullie schetsen. Er bestaan drijvende platformen die zichzelf op zee in evenwicht houden. Deze worden met name gebruikt bij schepen die aanvoer leveren voor boorplatformen. In dit filmpje is te zien hoe dat gedaan wordt. Misschien is het logischer om op modelschaal zo'n systeem na te bouwen en reactiesnelheid te meten en optimaliseren en overshoot te minimaliseren.
Wanneer jullie echter daadwerkelijk hebben gekozen om het probleem van evenwicht op water op te lossen door compartimenten vol/leeg te pompen, dan is het antwoord op jullie vraag dat het best voor jullie systeem natuurlijk 16 compartimenten is. Dit komt omdat je daardoor nauwkeuriger je platform kan sturen dan met 4 compartimenten. Je hebt met 16 compartimenten namelijk meer assen waaromheen het platform kan draaien. Wanneer de kosten van 16 compartimenten veel te hoog worden, zul je dit waarschijnlijk niet gaan doen. Dit is helemaal niet erg, maar het moet wel goed verwoord worden in je verslag.
Als hulp bij jullie pws leveren wij geen materialen. Wel kunnen we je helpen bij het programeren van je arduino. Dit is vaak makkelijker als je naar Delft komt en we er samen naar kijken.
Ik hoop dat je eruit komt en als er nog vragen zijn, stel ze gerust!
Groetjes,
Joris
-
Hallo Freek en Bart,
Sorry, voor de late reactie. Ik zat in het buitenland, dus in het vervolg zal ik sneller reageren. Dan; jullie bijlage mist, dus zouden jullie deze alsnog kunnen meesturen?
Ik zal even voor jullie navragen hoe het zit met de compartimenten, ik weet daar weinig van af. Jullie zullen van mij horen!
Groet,
Noor -
hier is de bijlage
-
Beste Bart en Freek,
Wat een tof project. Hoe ver zijn jullie inmiddels? Wat is het plan en wat voor materialen gaan jullie gebruiken? Hebben jullie nagedacht wat het nadeel is aan het stabiliseren met het pompen van compartimenten? Het is namelijk erg waarschijnlijk dat je platform langzaam reageert op een beweging omdat het pompen van water veel tijd kost. Daarom gebruiken ze bijvoorbeeld in dat filmpje motorische armen. Het kan wel werken, maar is het handig om als testomgeving hele lange golven te gebruiken in plaats van korte golfjes. Dan heeft het platform de tijd om te reageren. Het is interessant om je keuze voor deze manier van stabiliseren goed toe te lichten in je PWS!
Dan nu de Arduino-code. Hoever zijn jullie daarmee en wat zijn jullie vragen? Ik wil jullie graag in Delft ontvangen, maar we kunnen niet zomaar in een uurtje de hele code in elkaar zetten. Er moeten echt concrete vragen zijn waarbij ik jullie kan helpen om het op te lossen. Laat me maar even weten wat jullie tot nu toe hebben gemaakt en welke hardware jullie gebruiken.
Succes!
-
Beste TU Delft,
Bedankt voor jullie reactie, wij zouden graag gebruik willen maken van het aanbod om langs te komen voor het programmeren van Arduino. Wij moeten ons PWS 12 december inleveren, dus wij zouden het liefst volgende week al langs willen komen.
Hopelijk kunnen jullie ons hiermee helpen.
Groetjes,
Bart en Freek