PWS Rompbouw
-
Hallo,
Voor mijn profielwerkstuk wil ik graag onderzoeken hoe de rompen van boten zich deze eeuw hebben ontwikkelt. Ik heb al de basistheorie van de rompweerstand en scheepsstabiliteit verwerkt in mijn profielwerkstuk.
Alleen ik kan weinig informatie vinden over nieuwe technieken met betrekking tot de romp?
Het enigste wat ik kan bedenken is intersleek ipv antifouling.
Zouden jullie mij wellicht verder kunnen helpen?Mvg.,
Tom -
Hey Tom,
Mooi om te lezen dat je al goed op weg bent met je PWS. Je vraag is vooralsnog vrij algemeen dus misschien is het handig om wat deelvragen op te stellen. Bijvoorbeeld: Hoe heeft de vorm zich ontwikkeld? (Heb je al beantwoord) Welke materialen zijn/worden er gebruikt om rompen te maken? Welke coatings worden er gebruikt? Enzovoorts. Met alle deelvragen probeer je alle aspecten van je hoofdvraag te vangen. Ik hoop je hiermee een stukje op weg te helpen, maar als je nog vragen hebt dan hoor ik 't graag!
Groeten Thijs
-
Hey Tom,
Helaas heb ik geen ervaring met zelf model-rompen maken. Misschien kun je contact opnemen met een zeilschool of een botenbouwer. Heb je 't internet ook al afgezocht op manieren om een model-bootje te maken?
Groeten Thijs
-
Beste Thijs,
Ik heb eigenlijk nog één vraag over. Hoe kan ik snel een bootje maken om proefjes mee te doen. Heeft u wellicht ideeën? Ik had thuis nog wat glasvezel matten over en spul om daar polyester van te maken, maar dat is mislukt. Ik heb verder al een mal, alleen er moet nog een harde buitenkant omheen ivm mijn proefje.
Met vriendelijke groeten,
Tom Martinus -
Beste Thijs,
Ik heb eigenlijk nog één vraagje: Hoe kan ik de totale romp weerstand bereken? Ik heb de formule gezien op http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsweerstand alleen dat is volgens mij de weerstand coefficiënt.
Met vriendelijke groet,
Tom -
Hey Tom,
De formule voor de totale weerstand coefficient kan je omschrijven om de kracht te kunnen uitrekenen. De teller van term aan de rechterkant van de formule R_t is namelijk de totale weerstandkracht waar jij naar op zoek bent. De weerstandskracht is dan natuurlijk wel afhankelijk van de weerstandcoefficient, dus die zul je moeten bepalen. Met de formule zoals gepresenteerd op wiki bepaal je deze coefficient, nadat je metingen hebt gedaan aan de weerstandskracht. Dit is in principe precies wat je doet tijdens een sleeptankproef. Heb ik hiermee je vraag beantwoord?
Groeten Thijs
-
Beste Ingmar,
In principe is de eerst volgende sleeptank workshop pas weer in april, maar ik zal vragen of het niet toevallig nog mogelijk is dit jaar nog een tweede te doen. Verder kan ik uit ervaring vertellen dat piepschuim te licht is (en te veel drijfvermogen heeft) om metingen aan te kunnen doen. De romp komt namelijk niet diepgenoeg in het water om fatsoenlijke metingen te kunnen doen. Het is eventueel mogelijk om je romp te verzwaren maar dat is niet eenvoudig, aangezien stabiliteit dan een issue wordt. Ik laat horen zodra ik meer weet.
Groeten Thijs
-
Hey Tom en Thijs,
Ik zelf doe mijn pws over de ideale vorm van de romp van een zeilboot.
Ik heb samen met mijn pws partner zeilboot rompen uit piepschuim gemaakt.
Dit is erg goed goedkoop en als je erg fijn piepschuim hebt kun je het gewoon gemakkelijk vormen met een schuurmachine.
Ik vroeg me alleen wel af of je ook jullie watertank kan gebruiken om deze rompen te testen als er geen workshops zijn, omdat we onze boten wel graag willen testen en de workshop zat al vol..Met vriendelijke groet,
Ingmar