Pws röntgenstraling
-
Hoi,
Wij zitten in VWO 5 en willen ons profielwerkstuk over röntgenstraling doen. We hebben nu 2 opties van onderzoeksrichtingen. De eerste is hoe groot een scheur moet zijn in bijvoorbeeld klei om het te kunnen zien op een röntgenfoto. Hierbij willen we misschien kijken naar of we dat met de foto kunnen aflezen. De andere optie is vanaf welke dichtheid van een materiaal je een scheur kan zien op een röntgenfoto.
Weten jullie bij een of beide van deze opties een experiment die we kunnen uitvoeren? Ons lijkt beide richtingen leuk, maar we willen degene kiezen waar we het beste een experiment bij kunnen uitvoeren.
Is het dan ook mogelijk om dit experiment bij jullie te doen?
Groetjes,
Sterre en Eline -
Hey @Röntgenstraling,
Interessant onderwerp! Ik zal eens wat voor jullie navragen bij het reactorinstituut, ik zou niet eens weten of we röntgenapparatuur hebben binnen de TU. Overigens lijkt mij dat de eerste optie praktischer is om uit te voeren. Je kunt een aantal scheuren met verschillende grootte maken in het klei en zo veel meer metingen doen dan wanneer je samples met verschillende dichtheid zoekt. Het zou misschien wel leuk zijn om een materiaal te kiezen dat ongeveer dezelfde dichtheid heeft als menselijk bot, dan zijn de conclusies van jullie pws wat relevanter.
Jullie horen nog van me!
Groetjes,
Lennard -
Ja, dat klinkt inderdaad beter uit te voeren.
Van onze docent hadden we nog de tip gekregen om ook de halveringsdikte te meten en die dan te vergelijken met die van bot. Op die manier zouden we dan beter de dikte kunnen bepalen door middel van onze resultaten. We snappen alleen niet helemaal hoe je dat met de halveringsdikte kan doen. Weet jij of dit kan en hoe het dan werkt? Of kan je met andere gegevens nog betere resultaten krijgen?
Dankjewel!
-
Hey @Röntgenstraling,
Goede tip van jullie docent! Als je de halveringsdikte wilt meten, zul je de intensiteit moeten meten achter een aantal samples met verschillende dikte. Vervolgens kun je de formule voor de halveringsdikte (zie Binas) door deze datapunten fitten, bijvoorbeeld in Excel of Python, waarna je de halveringsdikte verkrijgt. Wanneer willen jullie het onderzoek ongeveer uitvoeren?
Groetjes,
Lennard -
Hoi Lennard,
Dankjewel! We lopen er nu nog tegen aan dat we niet weten hoe we de scheur zo kunnen maken, dat hij steeds groter kan worden bij elke meting en dat hij nog op te meten is. Weet jij hoe we dit kunnen doen?
Wij willen het onderzoek het liefst op 15 februari uitvoeren. Kan dit bij jullie op die dag? We kunnen in principe ook een andere dag vrij krijgen van school, maar deze dag is speciaal ingepland om experimenten uit te voeren.Groetjes,
Sterre en Eline -
Hey @Röntgenstraling,
27 februari is op vrij korte termijn, maar ik ga proberen om dit voor jullie te regelen. Ik zou aanraden om eens wat te googelen naar de verwachte resolutie, dus de minimale scheur grootte die je nog kunt onderscheiden. Dan heb je een hypothese en weet je ongeveer hoe groot je de scheur wilt maken. Ik denk dat je vrij kleine scheurtjes wilt maken en het kan inderdaad lastig zijn om deze op te meten. Je kunt bijvoorbeeld scheurtjes maken met messen van verschillende dikte, dan heb je iedere keer een andere scheurgrootte. Probeer zelf eens na te denken over het opmeten van de scheurgrootte en te bedenken welke instrumenten je hebt op school die hiermee kunnen helpen. Kom je er dan nog niet uit dan kan ik vast helpen.
Groetjes,
Lennard -
Hoi Lennard,
Goed idee van de mesjes. We gaan nu zoeken of we kunnen vinden hoe groot de minimale scheur ongeveer moet zijn.
Begrijp ik het goed dat je 27 februari voorstelt in plaats van 15 februari? We horen graag van je.Groetjes,
Sterre en Eline -
Hoi Lennard,
Wij hadden ook gevraagd aan een andere universiteit of we het experiment daar mochten uitvoeren op 15 februari. Zij hebben al gereageerd dat we het daar kunnen doen, dus we willen je heel erg bedanken voor de moeite, maar we hoeven het niet meer bij jullie te doen.
We hebben veel gehad aan je hulp tot nu toe en zouden het fijn vinden als we nog vaker iets kunnen vragen als we ergens tegen aan lopen.
Dankjewel!
Groetjes,
Sterre en Eline -
Hey @Röntgenstraling,
Geen probleem! Fijn om te horen dat jullie op deze andere universiteit terecht kunnen. Ik heb nog geen reactie ontvangen helaas. Mochten jullie verder nog vragen hebben over de aanpak van jullie experiment of het werken van de resultaten, dan kun je altijd contact opnemen!
Veel succes!
Groetjes,
Lennard