Formule benodigd vermogen elektrisch vliegtuig
-
Hoi,
In een video van "real engineering" (Are electric planes possible?) wordt uiteindelijk een formule herleid: P = 2* (m^2 * g^2) / (ρAv), maar sommige stappen zijn mij wat onduidelijk. Waarom wordt er vermenigvuldigt met 2. Waarom wordt er gesteld dat liftkracht en weerstandskracht aan elkaar gelijk moeten zijn om een geminimaliseerd vermogen te hebben? Die richtingen staan toch loodrecht op elkaar (?!). En hoezo wordt er gepraat over snelheid van de lucht die naar beneden stroomt en lijkt dit onafhankelijk de snelheid van een vliegtuig?
Zou iemand mij dit wat gedetailleerder willen uitleggen? Ben aan het werk voor PWS en moet weten waaraan een elektrisch vliegtuig technisch gezien aan zou moeten voldoen.Alvast bedankt!
Mvg,
Bram van den Bersselaar -
Hi Bram,
Interessant onderwerp waar veel innovatie voor te behalen valt! Ik vraag me erg af waarom de lift en weerstand kracht gelijk moet zijn aan elkaar. Normaliter is de lift to drag ratio (de ratio van de lift kracht gedeeld door de weerstandskracht) tussen de 10-20. Het zou kunnen dat ze de Power bedoelen van de lift en drag, aangezien de snelheid van de lucht in de richting van de drag heel hoog is. Dit betekent dat de formule van power voor drag, bestaat uit een lage weerstandskracht, en een hoge luchtsnelheid. En de formule voor power van lift is dan een hoge liftkracht, met een lage luchtsnelheid. Dit is het enige wat mij logisch lijkt want dit zou nooit kloppen. Hierdoor zou je dan met de formule van power maar 1 van de twee krachten gebruikt, bijvoorbeeld alleen de lift. Aangezien de power van lift en weerstand gelijk is zou dan de formule x2 worden gedaan.
Ik hoop dat je vraag hiermee grotendeels is beantwoord! Ander kan je altijd nog vervolgvragen stellen!Mvg Karel