draadloze zonnecel telefoon oplader
-
Ik ben Sophie en samen met mijn groepsgenoot Zare willen we tijdens ons PWS een duurzaam ontwerp maken. Wij dachten aan een telefoon hoesje wat je telefoon kan opladen met behulp van zonnecellen. Wij vroegen ons af of iemand weet of het mogelijk is om je telefoon met een draadloos mechanisme op te laden met zonnecellen. Een telefoon hoesje gemaakt van duurzame materialen wat niet de draadlader vervangt, maar de batterij van een telefoon wel van stroom kan voorzienen. Het mechanisme wat je telefoon draadloos kan opladen zit dan in het hoesje.
Aan de andere kant dachten we aan een telefoon die van zichzelf deze zonnecellen bevat. Ook vroegen we ons af of bij deze twee dingen hetzelfde mechanisme wordt gebruikt. Op onze school hebben we en 3D-printer tot onze beschikking, we zijn nog niet zeker of we deze willen gebruiken. In het geval van Wat denken jullie dat het best idee is? En is er wellicht iemand die ons hierbij zou kunnen begeleiden met het ontwerpen, experimenteren en produceren? -
Beste @Sophie-Frowein,
In realiteit brengen zonnepanelen zo'n 200-300W per vierkante meter op. Voor de grootte van een iphone 12 zou dit zo'n 3W zijn.
Voor 5V zou dit ongeveer tot 0.6A leiden. Normal (slow) charging maakt gebruik van 2A. Met een efficient zonnecel telefoonhoesje zou je misschien niet je telefoon kunnen opladen, maar wel de levensduur van de batterij verlengen.
Het probleem hierbij is vooral dat wireless charging zo'n efficientie heeft van 70%. Daar komt nog bovenop dat je efficientieverlies hebt, wanneer je de spanning van de zonnecel tot 5V omzet.Er zijn battery packs die gebruik maken van de wireless charger, zoals hier te zien: link
Ik hoop dat ik hierbij jullie vragen heb beantwoord. Zo niet: laat het me dan gerust weten.
Tadjiro Velzel