winglets
-
Beste meneer, mevrouw
Mijn naam is Floortje Hutteman, ik zit nu in 5 havo op het Maerlant college in Brielle. Voor mijn proefiel werkstuk heb ik als onderzoeksvraag: Waarom hebben sommige vliegtuigen winglets en andere weer niet? Hopelijk kan iemand mij met mijn vraag verder helpen.
Alvast bedankt voor de moeite en hopelijk hoor ik snel terug.Met vriendelijke groet,
Floortje Hutteman -
Hallo Floortje,
Interessant onderwerp! Zou ik mogen weten wat de verdere deelvragen zijn? Je onderzoeksvraag moet specifiek zijn en is het beste als je een open vraag gebruikt waarin je 1 richting op gaat. Een voorbeeld hiervan is "Wat is de invloed van ..." of "In hoeverre is...". Van daaruit kan je deelvragen opstellen als "Wat is aerodynamica?" en "Hoe wordt de aerodynamica toegepast op de weerstand van vleugelprofielen?" om uiteindelijk bij de winglets uit te komen. Hierbij krijg je een algemener en duidelijker antwoord waarvoor winglets worden gebruikt en in hoeverre dit ten voordele is op de weerstand.
Om je vraag kort te beantwoorden bestaan winglets om de weerstand te verminderen. Deze weerstand wordt veroorzaakt door een drukverschil aan de boven en onderkant van de vleugel, waardoor aan de uiteindes van de vleugel de stroming van onder de vleugel, eromheen naar boven de vleugel kan. Om dit tegen te gaan zijn verschillende manieren. Airbus vliegtuigen gebruiken doorgaans winglets, terwijl Boeing vliegtuigen een "swept back" uiteinde van de vleugel gebruiken. Met die laatste manier vergroot je namelijk de 'Aspect ratio' (de ratio van spanwijdte/lengte van de koorde), wat ervoor zorgt dat de weerstand kleiner wordt.
Met een andere hoofdvraag zou je er nog veel dieper op in kunnen gaan wat het onderzoek interessanter maakt! Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!Mvg Karel Jacobs
@Floortje-1 -
Bedankt voor de super snelle reactie.
Met de onderzoeksvraag bedoel ik het onderzoek in mijn PWS, dus niet de hoofdvraag.
Mijn hoofdvraag is ‘ Hoe vliegt een vliegtuig’, met de volgende deelvragen:- aerodynamica
- de vleugel
- motorwerking
- systemen aan boord- denk aan de neus
- onderzoek (winglets)
En als afsluiting de conclusie en reflectie.
Tijdens het onderwerp “de vleugel” heb ik het onderdeel winglets al behandeld maar ik kon nergens vinden waarom sommige toestellen geen winglets hebben. Vandaar mijn vraag aan jullie.
Hoop dat jullie die kunnen beantwoorden en ik mijn PWS verder kan afmaken.
Groetjes en bedankt,
Floortje Hutteman -
@Floortje-1 Hi,
Het zijn voornamelijk Boeing vliegtuigen die geen winglet hebben. Dit komt doordat zij een "raked wingtip" hebben, wat ik in het vorige bericht bedoelde met de swept back uiteinde. Deze raked wingtip zorgt ervoor dat de Aspect Ratio wordt vergroot. De formule voor de weerstand door de lift van een vliegtuig heeft namelijk een omgekeerd evenredig verband heeft met de Aspect ratio. De Wingtips hebben eenzelfde invloed, maar welke manier gebruikt wordt heeft voornamelijk te maken met hoe oud de vliegtuigen zijn. Hoe nieuwer de vliegtuigen, hoe geavanceerder ze zijn dus hebben de nieuwste de beste apparaten om de weerstand te verminderen.
Mvg Karel