Het vliegtuig van de toekomst
-
Hallo Hubert,
Heel erg bedankt voor uw reactie!!
Het was inderdaad ook het plan om voor de meeste zaken alleen een literatuuronderzoek te gaan doen wat niet te langdradig en uitgebreid gaat worden. Voor alleen de materialen willen wij wat dieper op de stof in gaan en echt een proef uitvoeren. Als we het over "de materialen" hebben, hebben we het eigenlijk alleen over het materiaal van de romp en vleugels. De dragende structuur dus inderdaad zoals u het al noemde.
Het voorstel voor de proef die u noemt (het kiezen van enkel één materiaal) klinkt ons zeer goed in de oren! Je kan dan dus bijvoorbeeld kijken op welke delen van het vliegtuig je deze stof zou kunnen gebruiken uitgaande van zijn karakteristieken. Voor andere delen waar de gekozen stof niet goed uitkomt zou je dan inderdaad weer een andere stof kunnen nemen. Dit bedoeld u daar denk ik ook mee nemen wij aan?
Daarnaast hebben wij inderdaad ook al wat opgezocht over glare. Echter, het lijkt ons nogal lastig om zelf aan deze (en de andere mogelijke) stof te komen. Misschien dat uw collega moderator ons inderdaad nog zou kunnen helpen bij de keuze (en eventueel het verkrijgen) van de materialen.
In ieder geval heel erg bedankt voor de moeite en hulp! Wij kunnen zeker weer even vooruit en horen graag wat uw moderator collega Thijs nog meer te zeggen heeft aan ons.
met vriendelijke groet,
Toine en Rens
Kandinsky College Malderburchstraat -
Hey Toine en Rens,
Wat een mooi PWS onderwerp hebben jullie gekozen. Maar zoals Hubert inderdaad al heeft aangegeven moeten jullie kritisch gaan nadenken over welke kant jullie precies op willen. Ook wat materialen betreft kun je nog steeds alle kanten op. Metaalmoeheid is een compleet andere richting dan trekproefen met glare. Overigens heb ik een email gestuurd naar een docent, die jullie misschien kan helpen met echte trekproefen op fibre-reinforced materials. Ik kan jullie niet beloven dat het lukt, maar zodra ik reactie heb laat ik jullie weten wat er mogelijk is.
Groeten Thijs
-
Hallo Thijs,
Bedankt voor uw reactie!
We hebben, op advies van Hubert, al besloten niet te diep in te gaan op de stof. De meeste deelonderwerpen gaan wij kort en literair behandelen. Alleen de materialen die wij gaan gebruiken voor de romp en vleugels willen wij dus gaan onderzoeken met een experiment.
Wij zaten er door het advies van Hubert aan te denken om een proef te doen waarbij we allerlei aspecten van een bepaalde stof testen. We twijfelen nu echter tussen aluminium of composiet (o.a. glare dus). Ze worden beide veel gebruikt in een vliegtuig en dus zijn het goede stoffen om te gaan onderzoeken. Qua duurzaamheid is glare misschien beter, aangezien veel aluminium vervangen wordt door glare.
Welke stof raden jullie aan om te kiezen? En vooral: hoe komen wij aan het materiaal en de instrumenten voor de proeven die wij dan gaan uitvoeren.
Alvast bedankt voor de hulp!
met vriendelijke groet,
Toine en Rens
Kandinsky College Malderburchtstraat -
Hoi Toine en Rens,
Of je thuis een trekproef kunt maken, moeten jullie met This bespreken. Mocht het mogelijk zijn om aan composieten te komen is dat denk ik leuker dan aluminium. Let wel op dat het homogeen moet zijn, dus dat ze allemaal hetzelfde zijn. Als je dat niet lukt, kun je ook prima aluminium pakken. Misschien kun je met aluminium een proefje verzinnen waarbij je metaalmoeheid aantoont? Bijvoorbeeld dat je een mechanisme bouwt waarbij aluminium heel vaak op en neer wordt gebogen. Het zou dan interessant zijn om achter te komen hoe vaak je dit moet doen tot het materiaal het begeeft.
Groet, Hubert
-
Beste Toine en Rens,
Helaas heeft de docent nog geen reactie gegeven, maar ik zag dat jullie al ideeen hebben om zelf proefjes te gaan doen. Als jullie inderdaad met aluminium of bijvoorbeeld staal aan de slag gaan, dan kun je relatief eenvoudig proefjes doen om te testen bij welk gewicht het profiel breekt. Een tip hierbij is: ga eens op zoek naar informatie over de 'vloeigrens' van een materiaal. Wat betreft de smeltemperatuur, dat is wat lastiger. Van aluminium ligt deze net iets boven 900 graden Celsius en daar heb je een flinke oven voor nodig om dat te bereiken. Tot slot geldt ook voor metaalmoeheid dat jullie op internet zullen moeten gaan speuren. Ik vond deze site die mij wel handig leek: http://www.berekeningvanconstructies.be/2_7.htm.
Hubert en ik helpen jullie graag verder als jullie weer vragen hebben!
Groeten Thijs
-
Hey Toine en Rens,
Ik heb net gesproken met de docent en misschien kunnen we iets voor jullie regelen. Het is echter van belang dat jullie snel reageren want dan zouden jullie kunnen meedraaien een eerstejaars practicum over dit onderwerp. Hebben jullie nog interesse in een workshop?
Groeten Thijs
-
Hey Toine en Rens,
Dank voor jullie reactie. Ik heb de docent gevraagd hoe we dit gaan afspreken verder. Jullie horen nog van mij!
Groeten Thijs
-
Hallo Thijs,
Sorry voor de late reactie! Wij waren beide een paar dagen weg en hebben dus helaas niet op het forum kunnen kijken.
Uiteraard zouden wij graag meedoen met een practicum voor eerstejaars!! Wat is het voor een practicum? Dan kunnen wij alvast een theorie-onderzoek doen voordat we ermee beginnen.
Alvast bedankt voor de moeite en nogmaals excuus voor de late reactie toen er een snelle vereist was.
met vriendelijke groet,
Toine en Rens -
Hallo Thijs,
We kijken uit naar de workshop (als het mogelijk is)! We zouden echter wel graag weten wat voor een workshop het is. Dan kunnen wij alvast wat achtergrondonderzoek doen zodat wij op de dag zelf weten waarmee we bezig zijn. Bovendien is het zo ook een echt wetenschappelijk onderzoek.
Heeft u verder ook al enig idee op welke dag de workshop zal zijn?
Alvast bedankt voor uw antwoord en de moeite! We hopen dat de leraar het toestaat.
met vriendelijke groet,
Toine en Rens -
Hey Toine en Rens,
Ik heb jullie een email gestuurd. Graag daarop reageren!
Groeten Thijs