PWS: Is de angst voor kernenergie terecht?
-
Hallo,
Wij zijn Inés, Leonie en Frederieke. Voor ons profielwerkstuk gaan wij onderzoeken of het terecht is dat mensen nog bang zijn voor kernenergie. Wij gaan op gebied van verschillende vakgebieden onderzoek doen: zo willen wij naar de wetenschappelijke aspecten en technologie achter kernenergie te begrijpen, inclusief de risico’s en veiligheidsmaatregelen (natuurkunde). Tegelijkertijd gaan we kijken naar de maatschappelijke percepties, politieke besluitvorming en historische ontwikkelingen.
Nu vroegen wij ons af of wij een datum kunnen prikken, het liefst op korte termijn, om naar de reactor te gaan bij jullie aan de TU Delft om vragen te kunnen stellen over de veiligheid en te zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Inés van der Rol (V6A - OSG Sevenwolden Fedde Schurer)
-
Hey @inesvanderrol,
Wat een interessant en actueel onderwerp hebben jullie gekozen! Helaas staat de reactor op dit moment uit door verbouwing en is dit jaar ook niet toegankelijk voor rondleidingen. Excuses hiervoor! Wel kunnen we een keer videobellen of op de TU Delft afspreken, ik heb zelf ook wel eens een onderzoek gedaan bij RID, dus ik kan je wel e.e.a. vertellen over de veiligheidsmaatregelen.
Wat je eventueel ook nog kunt doen is naar de kernreactor in Borssele gaan, er worden daar ook rondleidingen gegeven. Hiervoor is echter wel een minimale groepsgrootte van 10 nodig, dus je zult dan moeten samenwerken met andere groepjes (er zijn dit jaar nog vier groepjes die een pws over kernenergie doen: (@Rosa-Looze @senem-koker @frederieketadema @Jurre-Amoraal). Als het jullie lukt om een groep van meer dan 8 leerlingen te vormen dan kan ik voor jullie een mail doen vanuit mijn TU Delft mailadres, de kans is dan groter dat jullie daar binnen komen.
Hopelijk heb ik jullie hiermee wat kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
@lennardd dankjewel voor je snelle reactie. Ik zal even overleggen met mijn groepje (daar hoort @frederieketadema ook bij) en @jurreamoraal zit ook bij ons op school, dus opzicht zouden wij wel even kunnen overleggen. Wij hebben zelf ook al Borssele benaderd, maar de kans is groter dus als je met een TU-mailadres mailt?
-
Hey @inesvanderrol,
Als je zelf contact kunt leggen met Borssele is dat natuurlijk ook prima, maar ik kan me voorstellen dat ze wat sneller akkoord gaan als er een mail vanaf een TU mailadres komt. Het kan in ieder geval geen kwaad om eerst zelf te proberen, lukt dat niet dan kan ik altijd nog een mailtje doen.
Groetjes,
Lennard -
@lennardd Hoi! Zou het misschien ook mogelijk zijn om een videogesprek te hebben om vragen te kunnen stellen over het onderwerp? Met jou of evt iemand anders die veel afweet van kernreactoren?
-
Hey @inesvanderrol,
Dat is zeker mogelijk! Ik ben iedere maandag, dinsdag en vrijdag vrijwel de hele dag beschikbaar. Laat maar weten wat voor jullie uitkomt!
Groetjes,
Lennard -
@lennardd, zou vrijdag 5 januari om 11:00 passen? Groetjes, Inés
-
Hey @inesvanderrol,
Dat is prima! Als je mij van tevoren de vragen opstuurt dan stuur ik jullie een Zoom of Teams link. Tot dan!
Groetjes,
Lennard -
@lennardd Hoi, excuses voor de late reactie. Ik snap als het hierdoor te laat is voor ons gesprek morgen 5 januari om 11:00, maar dit zijn onze vragen. Als het te laat is, zouden wij graag zsm een nieuwe afspraak willen inplannen. Bij voorbaat dank.
- Wat voor veiligheidssystemen worden er gebruikt voor veiligheid in kerncentrales?
- Hoe wordt de straling binnen gehouden?
- Zijn er regelmatige controles om te zorgen dat de veiligheid wordt gewaarborgd?
- Welke straling komt er precies vrij bij het splijtingsproces?
- Wordt personeel regelmatig bijgeschoold, vanwege alle nieuwe innovaties?
- Over wat voor regel- en bewakingsapparatuur beschikt een kerncentrale?
- Hoe wordt een ongecontroleerde kettingreactie in de kernreactor voorkomen?
- Hoe worden de veiligheidsnormen en protocollen in de kerncentrale gehandhaafd?
- Hoe wordt de betrouwbaarheid van alle systemen en het apparatuur gegarandeerd?
- Wat voor maatregelen zijn/worden er genomen voor als er een ernstig nucleair incident zich voordoet, zodat mens en milieu zo min mogelijk worden beschadigd?
- Hoe groot is de kans dat veiligheidssystemen, regel- en bewerkingsapparatuur disfunctioneren?
- Wat zijn voorbeelden van noodprocedures die in een kerncentrale worden toegepast als er een noodsituatie ontstaat?
- Hoe wordt het personeel van een kerncentrale geselecteerd om te zorgen dat er echt goed personeel werkt en alles goed verloopt?
- Wat gebeurt er als de stroom uitvalt in een kerncentrale, heeft dat catastrofale gevolgen?
- Wat vindt u dat er kan worden verbeterd in kerncentrales?
- Waar zijn TU Delft-studenten op dit moment mee bezig in de centrale? Wat gebeurt er precies in de centrale in Delft nu?
- Hoe ziet u de toekomst van kerncentrales in Nederland? Een paar grote kerncentrales of allerlei kleinere?
-
@lennardd Hey, wij hebben geen link ontvangen, dus zou je misschien deze 17 vragen alsnog kunnen beantwoorden gewoon via de mail? Dat zou super zijn, mijn mail is: 107364@leerling.ogmf.nl. Alvast bedankt!
-
Hey @inesvanderrol,
Doordat ik nog geen vragen ontvangen had, dacht ik dat jullie het gesprek vergeten waren. Mijn beschikbaarheid na de kerstvakantie is hetzelfde: maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag de hele dag beschikbaar. Laat maar weten wat voor jullie uitkomt. Ik kan de vragen ook per mail beantwoorden, maar dan zullen mijn antwoorden wel wat beknopter zijn. Maar mochten jullie daarna nog verdiepende vragen hebben, dan kan ik die ook beantwoorden.
Ik hoor graag wat jullie voorkeur heeft.
Groeten,
Lennard -
Hoi @lennardd,
Nogmaals excuses voor de verwarring. Het zou echt geweldig zijn als wij alsnog antwoorden zouden mogen ontvangen via de e-mail, aangezien de PWS-deadline staat voor donderdag 11 januari zien wij geen mogelijkheid meer om te bellen. Beknoptere antwoorden zouden al super zijn. Heel erg bedankt.
Groetjes, Inés
-
Ha @inesvanderrol,
Ik heb je een mail gestuurd met daarin de antwoorden op jullie vragen.
Groeten,
Lennard