Akoestiek leerplein
-
Beste TU Delft,
Voor ons PWS zijn wij aan het kijken naar de akoestiek van een leerplein op onze school. Wij vinden deze zeer slecht en gaan onderzoeken hoe slecht deze akoestiek nou eigenlijk is. Het is de bedoeling dat wij uiteindelijk ook een oplossing gaan verzinnen.
Het probleem waar wij nu mee zitten is dat het meten van de akoestiek erg lastig is, wij hebben onderzoek gedaan naar wat er allemaal gemeten/berekend moet worden (zoals nagalmtijd en spraakverstaanbaarheid) en hoe dit in zijn werk gaat, maar hebben eigenlijk niet de juiste middelen hiervoor.
Dus bij deze de vraag: hoe kunnen wij het best de akoestiek op het leerplein meten?
Alvast bedankt!
-
Dag @EllenFay ,
Dit is een interessant onderwerp! Het is goed dat jullie de akoestiek op jullie schoolplein willen verbeteren want een slechte akoestiek kan zeker storend zijn. Misschien is het een idee om eens te kijken naar Piazza del Campo, Siena, Italië dit plein heeft een uitstekende akoestiek en wellicht kan je hier wat ontwerplessen uit trekken. Verder is de nagalmtijd bepalen zoals jullie al zeiden een goede eerste stap. Hier heb je een geluidsmeter voor nodig die het aantal Decibel kan vastleggen. De nagalmtijd is de tijd die nodig is om het geluid met 60 dB te laten afnemen. Dus dit is met een geluidsmeter te bepalen. Daarnaast kan je het geluidsniveau meten op verschillende plekken op het plein en dan aan de hand van een omgevingsanalyse bepalen welke objecten er fundamenteel zijn voor het weerkaatsen van het geluid.
Ik hoop jullie een beetje geholpen te hebben!
Als er nog vragen zijn hoor ik het graag,
Max
-
Beste @max123123,
Bedankt voor je reactie! Wij hebben gekeken naar het plein, maar kunnen hier helaas niet veel informatie over vinden, heb jij toevallig een bron hierover?
Ons huidige plan is nu door middel van ballonnen te knappen de nagalmtijd te meten met een decibelmeter op verschillende plekken op het leerplein. En om het geluidsniveau op het leerplein tijdens drukke momenten, zoals de pauze te meten.
Heb jij enig idee of bij meten van de nagalmtijd met een ballon, je de ballon steeds op dezelfde plek moet knappen of steeds in de buurt van de decibelmeter. Ten tweede, zijn er misschien betere opties voor het produceren van een geluid, dan een ballon.
Heb jij eventueel nog andere ideeën voor een nuttig experiment die toevoeging heeft bij ons PWS.
We horen het graag, alvast bedankt!
Met vriendelijk groet,
Jeroen & Ellen-Fay
-
Beste @EllenFay,
Jullie zijn goed op weg echter heb ik een paar tips. Allereerst ben ik een beetje benieuwd wat voor apparatuur jullie tot je beschikking hebben? Wanneer jullie een advanced decibel meter hebben kan je die aansluiten op een pc en zou je hiermee nauwkeurig de nagalmtijd kunnen bepalen. Hebben jullie een decibel meter met scherm dan zit er eigenlijk al teveel delay in het apparaat en zal het de nauwkeurigheid van jullie resultaten verstoren. Dit heeft te maken met het feit dat de geluidssterkte(dB) als functie van de tijd moet worden uitgezet. Wanneer het verschijnt op je scherm en vervolgens nog moet worden afgelezen door je ogen zit daar dus al veel 'delay' in en ben je eigenlijk te langzaam om de 60 dB drop te bepalen.
Daarnaast is het zo dat de akoestiek kan verschillen per frequentie dus meten met de ballon is prima maar zal niet het totale beeld geven. Misschien een toon generator waarbij je verschillende frequenties kan instellen is een goede optie. Denk aan een telefoon met een bepaalde app koppelen aan een box.
Ik hoop jullie hiermee een beetje geholpen te hebben en hoor het graag als er nog vragen zijn.
Groetjes,
Max