PWS: Energie opwekken uit de stroming rond rivierkribben
-
Hallo, wij zijn drie 6VWO leerlingen die zich bezig houden met het profielwerkstukonderwerp; Energie opwekken uit rivierkribben d.m.v. turbines.
Voor ons profielwerkstuk hebben wij al enige informatie vergaart maar lopen vast met het kiezen van de juist turbine die geschikt is bij de stroomsnelheden rond de kop van een rivierkrib. Graag zouden wij deze stroomsnelheid rond de kop van een rivierkrib meten/berekenen.
Zouden wij bij jullie terecht komen voor informatie over apparatuur/formules om dit te berekenen/meten?
alvast bedankt. -
beste Laurens,
zelf ben ik een tijdje in het buitenland geweest. Je wilt graag de stroomsnelheid weten op die plekken.
Nu hangt deze ook echt af van de hoeveelheid water die er door de rivier stroomt, het verhang van de rivier en de Chezy coefficient ( Deze laatste kan over het algemeen op 50 worden geschat, de eenheden zijn te vinden op wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Chézy).
Dan zou ik bij benadering gewoon de situatie pakken waarbij de rivier een platte bodem heeft en een breedte van het vrij stromende gedeelte, dus tussen 2 kribben in.
Zouden jullie die informatie hebben, of kunnen schatten, of is dat niet te doen? Dan kan ik jullie wel helpen.
Dan is namelijk de stroomsnelheid u:
u = ( (C^2) * q * i )^(1/3)
waarbij:
C = chezy coefficient.
q = de hoeveeheid water die er per oppervlakte door de rivier stroomt ( u / h * B), waarbij h de waterhoogte is en b de breedte.
i = het verhang van de bodem van de rivier.eventueel heb je de volgende formule nog nodig:
Q = B * C * h^(3/2) * sqrt(i)
hierin is Q het debiet, in m^3 / s.Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.
Zodra je hiermee er nog niet uitkomt, dan hoor ik het graag.
met vriendelijke groet,
Joost -
Beste Joostwillems,
u heeft een PM-ontvangen als het goed is.
Laurens
-
beste Laurens en klasgenoten,
wij kunnen jullie best helpen. Echter ben ik dan wel benieuwd naar jullie situatieschets. Als je deze op tekeningen hebt, kan je mij in een pm even je mailadres geven, dan mail ik dat even. Dan kan je ze mailen. Als je het met woorden kan beschrijven, kan het op het forum.
ik ben benieuwd,
met vriendelijke groet,
Joost Willems